انرژی

سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری ابوظبی برای افزایش تولید نفت

ابوظبی با وجود محدودیت عرضه فعلی اوپک، ۴۴۸ میلیارد درهم (۱۲۲ میلیارد دلار) به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز طبیعی در پنج سال آینده سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شورای عالی نفت که نهاد سیاستگذاری انرژی امیرنشین ابوظبی است، بودجه شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) را تصویب کرد. طبق بیانیه شورای عالی نفت، این برنامه سرمایه گذاری به رشد و توسعه در همه حوزه های کسب و کار از جمله تولید، پالایش و تجارت کمک خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری WAM، ابوظبی که بیشترین ذخایر نفت را در امارات متحده عربی دارد، یک میدان مرسوم با ذخایری معادل دو میلیارد بشکه کشف کرده است که مجموع ذخایر قابل استخراج را به ۱۰۷ میلیارد بشکه می رساند. این امیرنشین همچنین ۲۲ میلیارد بشکه اضافی نفت غیرمرسوم کشف کرده که استخراج آن دشوارتر است و ممکن است قابل استخراج نباشد.

همچنین بخوانید

ادنوک که بزرگترین تولیدکننده انرژی امارات متحده عربی است، می خواهد حداکثر ارزش ممکن را از هر بشکه نفتی که تولید، پالایش و فروخته می شود، کسب کند. این شرکت دولتی قصد دارد ظرفیت تولید روزانه را تا سال ۲۰۳۰ به پنج میلیون بشکه در روز در مقایسه با ظرفیت روزانه فعلی چهار میلیون بشکه افزایش دهد. تولید امارات متحده عربی تحت سهمیه تعیین شده توسط اوپک، در حال حاضر ۲.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان امسال است.

مقامات ابوظبی هفته گذشته ایده خروج امارات متحده عربی از عضویت اوپک را مطرح کردند که اقدام غیرمعمولی محسوب می شود و بازارهای نفت را احتمالا دچار بی ثباتی می کند. با این حال سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اندکی بعد اظهار کرد که این کشور همواره یک عضو متعهد اوپک بوده است با این حال به آینده کشورش در این گروه اشاره ای نکرد.

سلطان الجابر، مدیر اجرایی ادنوک اظهار کرده که افزایش ذخایر نفت مرسوم امارات متحده عربی این سیگنال قوی را ارسال می کند که ادنوک راهی برای بهره برداری از ارزش منابع هیدروکربن وسیع کشور پیدا خواهد کرد.

شورای عالی نفت بودجه ادنوک در مدت پنج سال تا پایان سال ۲۰۲۵ را افزایش داده است. این نهاد ۴۸۶ میلیارد درهم سرمایه گذاری در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ برای ادنوک اختصاص داده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ابوظبی همچنین با توسعه هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی دارای آلایندگی کم و اعطای قراردادها به شرکتها برای اکتشاف خشکی و فراساحلی بلوکهای نفت و گاز موافقت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا