امور زیربناییراه و ساختمان

اعلام ممنوعیت احداث ساختمان بر روی پهنه‌های گسلی به ۶ استاندار

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به ۶ استاندار مصوبه اخیر این شورا در خصوص تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آن‌ها را به آن‌ها اعلام کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با ارسال نامه‌ای، مصوبه اخیر  این شورا در خصوص "تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آن‌ها" را به استانداران، تهران، کرج، آذربایجان‌‌‌شرقی، کرمان، زنجان و خراسان رضوی، ابلاغ کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

به استحضار می‌‌رساند شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۱ گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیرامون، تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های زلزله در محدوده شهر و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آنها برای شهرهای تهران (مصوب مورخ ۹۹/۷/۱۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران)، کرج (مصوب مورخ ۹۹/۴/۱۷ شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان البرز)، تبریز (مصوب مورخ ۱۴/ ۴ /۹۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی)، مشهد ( مصوب مورخ ۹۸/۱۱/۳ شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی)، زنجان (مصوب مورخ ۹۹/۵/۱۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان) و کرمان ( مصوب مورخ ۹۹/۶/۲۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان) را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب نقشه‌‌های مربوطه مقرر نمود:

الف : احداث ساختمان در سه گروه زیر بر روی پهنه های گسلی و حرایم آنها ممنوع است:

۱- براساس ضوابط مندرج در آئین‌نامه ۲۸۰۰ (مبحث گسلش ص ۸۳ ، ویرایش ۴) احداث ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالا روی پهنه‌‌ها و حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد. (بر طبق تعریف ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالادر آئین‌نامه ۲۸۰۰، شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش‌‌نشانی، مراکز و تاسیسات آب‌رسانی، ساختمان‌های نیروگاه‌ها و تاسیسات برق‌‌رسانی، برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها، مراکز مخابرات، رادیو و تلویزیون، تاسیسات نظامی و انتظامی، مراکز کمک رسانی و بطور کلی کلیه مراکزی که در امداد و نجات موثر می‌‌باشند، و نیز ساختمان‌های خطرزا مانند انبار مواد سمی، گازهای خطرناک، کارخانه‌های تولید مواد شیمیائی مضر).

۲- احداث مدارس، پمپ‌های بنزین و پمپ های گاز (CNG ) و ایستگاه‌های اصلی مترو بر روی حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد.

۳- احداث ساختمان‌‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف‌‌شده برای هرشهر و بیشتر از آن بر روی حریم و پهنه‌های گسلی ممنوع می‌باشد.

ب: سازمان مدیریت بحران (حسب مورد سازمان پدافند غیرعامل) موظفند تکالیف زیر را به نحو مقتضی از دستگاه‌های مرتبط بخشی مورد پیگری مستمر قرار داده و گزارش نوبه‌ای به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود .

١- مقاوم‌‌سازی و یا نوسازی بیمارستان‌های واقع در حریم گسل‌ها

۲- مقاوم‌سازی و یا نوسازی مدارس واقع در حریم گسل‌ها

٣- اتخاذ تمهیدات مهندسی مناسب در نقاط تقاطع خطوط اصلی انتقال حامل‌های انرژی با حریم گسل‌ها

 ج: با عنایت به اینکه نقشه‌های تدقیق‌شده پهنه‌های گسلی وحرایم آنها وضوابط ساخت‌وساز در آنها بستگی تام به یکدیگر دارند، پیرو تاکیدات قبلی، مرکز تحقیقات، موظف است"ضوابط ساخت‌وساز بر روی حریم و پهنه‌‌های گسلی" را حداکثر ظرف یک‌ماه آتی با طی فرآیند قانونی لازم به کلیه مراجع ذی‌ربط ملی ابلاغ نماید.

د: کارگروه‌های تخصصی، کمیسیون‌های ماده ۵ شهرها و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها در شهرهای صدرالاشاره که مراحل تدقیق حریم و پهنه گسلی به شرح این مصوبه در آنها انجام شده است، موظفند کلیه مصوبات خود را که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه منجر به احداث بنا نشده است با رعایت مفاد بند" الف " این مصوبه مورد بازنگری قرار دهند.

ه: در صورت تامین منابع مالی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف می‌شود در فاز دوم، تدقیق پهنه‌های گسلی و حرایم آنها را در شهرهای شیراز، ارومیه، اردبیل، لاهیجان، ساری-قائم‌‌شهر، گرگان و بم در دستور کار قرار دهد.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا