بانک و بیمهبورس اوراقطلا و ارز

۷ دلیل اصلی کاهش قیمت ارز/ امیدواری به بورس آرامش را به بازارها برگرداند

همزمان با آغاز محدودیت‌های کرونایی، آرامشی نسبی در بازار طلا و ارز حاکم شده و قیمت‌های ارز و سکه با شیب ملایم در حال طی مسیر کاهشی هستند؛ اما دلایل واقعی کاهش قیمت‌ها در این بخش چیست؟

به گزارش آرمان اقتصادی،‌ نمودار قیمتی در بازار طلا و ارز طی روزهای اخیر بیانگر ثبات نسبی بوده و برخلاف هفته های قبل دیگر شاهد نوسانات شدید و لحظه ای در قیمت ها نیستیم.

از دو سه روز اخیر و با شروع محدودیت‌های کرونایی البته قیمت ها در هر دو بازار طلا و ارز وارد سیر نزولی شده‌اند و همین امر باعث شده تا دارندگان طلا و ارز نگران ریزش بیشتر قیمت ها باشند و به فروشنده های بازار طی روزهای جاری تبدیل شوند.

این درحالی است که بازار طلا و جواهر به مدت ۱۵ روز تعطیل است و معاملات در این بازار به حداقل ممکن رسیده است، اما در بازار ارز با مجوز بانک مرکزی صرافی‌ها اجازه فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت انسانی را دارند و معاملات در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشابه روزهای قبل ادامه دارد.

با این حال اما نیمه تعطیل بودن بازار ارز موجب شده تا دیگر شاهد رفتارهای هیجانی در این بازار نباشیم ضمن اینکه به گفته فعالان بازار ارز آنچه باعث ثبات نسبی قیمت ها در این بخش شده، آرامش فضای روانی در بین معامله گران است.

قیمت دلار در روزهای اخیر با شیب ملایم در حال کاهش قیمت است و همین موجب شده تا دلار از  کانال ۲۶ هزار تومان به مرز کانال ۲۴ هزار تومان نزدیک شود؛ اخبار سیاسی از انتخابات امریکا و قطعی شدن ریاست جمهوری بایدن هم باعث شده تا فضای بازار ارز نسبت به قبل مثبت شود.

این درحالی است که درهمین ایام برخی از دارندگان ارز سعی دارند با ایجاد تنش در بازار و پخش شایعات، نوسان قیمتی ایجاد کرده و نسبت به فروش ارزهای خود در قیمت های بالاتر اقدام کنند ولی تجربه دو سه روز اخیر نشان میدهد که اینبار تیر سوداگران ارزی به سنگ خورده است.

این گروه سعی داشتند با پخش شایعاتی فضای بازار را ناآرام کنند ولی اینبار بازار بی توجه به شایعات به مسیر خود ادامه داد و همین امر هم باعث کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای اخیر شد.

این مساله نشان می دهد که بازار دیگر به اندازه قبل به اخبار سیاسی حساس نیست و برای نوسانات خود بیشتر به خبرهای واقعی و مسائل بنیادی دقت خواهد کرد. در این میان، عده ای هم عنوان می کردند بارها چنین اخباری به بازار رسیده است و اتفاقی رخ نداده است ، در نتیجه معامله گران توجه چندانی به آن ها نکردند.

به اعتقاد فعالان بازار آنچه باعث آرامش نسبی در بازار ارز و کاهش قیمت دلار شده عبارت است از تعطیلی بازار‌های مختلف و کاهش تقاضا برای خرید ارز، باز بودن صرافی‌های مجاز و عرضه کافی ارز در بازار، قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، جلسات کشورهای اروپایی برای زنده نگهداشتن برجام، جو روانی مثبت در بازار و آرامش قیمت‌ها، ارامش و کاهش قیمت در بازار های دیگر از جمله خودرو و مسکن، مثبت شدن شاخص بورس و‌ امیدواری مجدد سرمایه گذاران به بورس و شکسته شدن مقاومت صادر کنندگان در عرضه ارزهای حاصل از صادرات بعد از نامید شدن از افزایش نرخ و‌ آغاز فروش ارز صادراتی در نیما با نرخ های متعادل.

افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان درحالی این روزها به آرامش بازار ارز کمک کرده که پیش از این شاهد مقاومت صادرکننده‌ها برای فروش ارز در سامانه نیما بودیم؛ برخی از صادراتی ها سعی داشتند نرخ ارز پیشنهادی برای فروش ارز را بالاتر از قیمت بازار اعلام کنند ولی با ادامه فرایند نزولی در بازار ارز مقاومت این گروه هم شکسته شد.

هر گاه تصمیم جمعی معامله گران به سمت خرید و فروش تغییر کند، دلار می تواند به مرزهای جدید وارد شود. باتوجه به جو فعلی بازار ارز اگر هم خرد جمعی معامله گران به سمت فروش باشد، نرخ ارز وارد سطوح پایین تری خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا