صنعت، معدن، تجارت

نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد: تا زمانی که قیمت آزاد نشود، اوضاع بهین یاب و مچینگ تغییر نمی‌کند

نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص انتقادهایی که به سامانه بهین یاب و عرضه های مچینگ می شود، گفت: چهل سال است که قصد داریم با سهمیه بندی و قیمت دستوری بازار را کنترل کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهادر احرامیان نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص انتقادهایی که به سامانه بهین یاب و عرضه های مچینگ می شود، گفت: چهل سال است که قصد داریم با سهمیه بندی و قیمت دستوری بازار را کنترل کنیم اما آن چیزی که عیان است، مشکل کار به قیمت گذاری برمی گردد و تا زمانیکه عده ای با داشتن یک برگه بتوانند محصولی را ارزان تر قیمت بازار خریداری کنند، اوضاع بهین یاب و معاملات مچینگ تغییری نخواهد کرد.

احرامیان عنوان کرد: تلاش های اخیر وزارت صمت برای اصلاح سامانه بهین یاب قابل تقدیر است چرا که با خلوص نیت قصد دارد تا رانت موجود در این سامانه را از بین ببرد اما تجربه ثابت کرده که افرادی که قصد گرفتن این رانت را دارند با دور زدن قوانین به هدفی که می خواهند می رسند.

نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: تا زمانی که نظام سهمیه بندی در کشور حاکم است و عده ای با داشتن بک برگه به محصولی بسیار پایین تر از قیمت بازار دسترسی پیدا می کنند، اصلاح در بهین یاب و معاملات مچینگ کمکی به بازار نخواهد کرد.

به گفته احرامیان، مچینگ مکانیزمی برای اعمال سهمیه بندی است و به عده مشخصی فروخته می شود به طوریکه مقدار کمی از محصول در بورس عرضه می شود و قیمت که کشف شد، باقی محصولات به صورت مچینگ به خریداران عرضه می شود؛ راه حل بنیادین حل مشکلات این معاملات، آن است که خرید و فروش آزاد باشد و قیمت های دستوری کنار رود که البته متاسفانه هنوز با وجود تجربیات تلخ سال های قبل، رویکرد نظام سهمیه بندی کماکان در برخی تصمیم ها وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا