امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیاست غلط دولت باعث کوچک شدن بازار نهاده‌های دامی شد

دبیر انجمن صنایع خوراک دام وطیور از اصرار دولت بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده ها انتقاد کرد و گفت:سیاست غلط دولت باعث کوچک شدن بازار نهاده های دامی شده است.

همچنین بخوانید

مجید موافق قدیری در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملکرد سامانه بازارگاه در توزیع نهاده‌های دامی و عدم ساماندهی مناسب این سامانه از سوی مسئولان گفت: از ابتدای فروردین ماه سالجاری تا روز سوم آذر ماه میزان تخصیص جو دامی از این سامانه به کارخانجات خوراک دام تنها ۲۱۶ هزار و ۵۶۵ تن، کنجاله سویا ۲۴۴ هزار و ۵۰ تن و ذرت دامی ۵۶۸ هزار و ۹۰۲ تن بوده است بنابراین طی هشت ماه گذشته تنها حدود ۱۵.۴ درصد نیاز کارخانجات به نهاده‌های دامی تأمین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط دشوار تولید اظهارداشت: عملاً صنعت پروتئین و مهمترین حلقه زنجیره تأمین پروتئین که همان صنعت خوراک دام است، کارکرد اقتصادی خود را از دست داده و در حال ورشکستگی است.

قدیری ضمن انتقاد از سیاست دولت بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، گفت: نکته قابل توجه در این میان توزیع رانتی ارز است و اینکه ارز به صورت سلیقه‌ای به نهادهای دولتی و وابسته‌های دولت تخصیص داده شده است ضمن اینکه تجربه نشان داده دولت بازرگان خوبی نیست و همین اقدامات مشکل را هم دو چندان کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه الگوی خرید نهاده‌ها در بازار جهانی بر اساس فصول سال است، تزریق قطره چکانی ارز در حال حاضر، نظام متعارف خرید خارجی و تجارت بین المللی کشور در خصوص نهاده‌های دامی تولید خوراک دام را به هم زده و بهای تمام شده کالای خریداری شده نسبت به شیوه‌های تخصصی بسیار بالاتر رفته و در نتیجه جذابیت بازار برای فعالیت‌های تجاری سالم و رسمی کاهش پیدا کرده و همین موضوع کافی است تا شرایط فضای سالم تجارت را تحت تأثیر قرار دهد.

قدیری درباره میزان توزیع نهاده‌ها در کشور نیز افزود: متأسفانه با توجه به اینکه کالا از بنادر توزیع نمی‌شود آمار دقیق نیاز و توزیع را نداریم ولی با توجه به افت شدید قیمت جوجه و قیمت بالای نهاده‌های دامی در بازار غیررسمی، می‌توان این تحلیل را داشت که تحت تأثیر سیاست‌های غلط، بازار به شدت کوچک شده به طوری که جوجه یک روزه قابل جذب نیست ضمن اینکه برای همین بازار کوچک هم نهاده دامی به اندازه کافی موجود نیست و همین مساله موجب شده قیمت‌ها به شدت بالا برود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نابسامانی بازار نهاده‌های دامی طی ۱۱ ماه گذشته موجب شده تمام حلقه‌های تولیدی و توزیعی در زنجیره تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ با چالش جدی مواجه شوند که یکی از نتایج سو آن، عبور قیمت مرغ از مرز ۳۵ هزار تومان طی روزهای گذشته بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا