صنعت، معدن، تجارت

کرایه های حمل کالا با کشتی تعدیل شود

مدیرعامل کشتیرانی خزر، کاهش کرایه حمل دریایی کالا با هدف مساعدت در تسهیل بیشتر تجارت درایی در دوره تحریم ها را پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان داوود آبداری تفتی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور، هزینه کرایۀ حمل محمولات کانتینری، دغدغۀ اول صاحبان کالا و مشتریان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار کرد: پس از اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه علیه این شرکت و سو استفاده‌هایی که توسط برخی شرکت‌های مرتبط با حمل و نقل کانتینری ایجاد شد، تأمین امنیت و سرعت مطلوب در تحویل محمولات مورد توجه مشتریان کشتیرانی قرار گرفته است.

وی افزود: گواه این مدعا، نابه سامانی و بهم ریختگی شدید نرخ‌های کرایۀ حمل کانتینری در نیمه اول سال ۹۹ است که بنا بر اظهارات مشتریان محترم، نرخ‌های حمل در بازار، بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.

به گفته تفتی به‌طور کلی نرخ تمام شده کرایۀ حمل در صنعت کشتیرانی به ویژه در بخش حمل کانتینری تابع عوامل مستقیم و غیرمستقیم بسیاری است که از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به هزینۀ سوخت خصوصاً سوخت کم‌سولفور، عوارض و هزینه‌های بندری و گذرگاهی مبادی و مقاصد، هزینه‌های پرسنل دریایی (با الزام مطابقت با استانداردهای جهانی) و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری کشتی‌ها (که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به ناچار با هزینه‌ای بالاتر از نرخ‌های بازار انجام می‌گردد) و نرخ ارز و … اشاره کرد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر که از شرکت‌های عضو گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: این گروه صاحب ناوگان ملی و به عنوان پرچمدار و پیشرو در حمل محمولات دریایی خصوصاً کالاهای اساسی کشور است بنابراین علی‌رغم ساختار غیردولتی خود، همواره مصلحت اندیشی و نگرش ملی را بر منافع سودآورانه ترجیح داده و خود از مدعیان لزوم تعدیل در نرخ‌های کرایۀ حمل است.

وی با تأکید بر اینکه تعدیل نرخ کرایۀ حمل با عنایت به عوامل یاد شده، همکاری دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی کشور را می‌طلبد، گفت: این دستگاه‌ها نقشی اساسی در تسهیل و مهیا ساختن زیرساخت‌های مرتبط با موضوع را ایفا می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اشاره کرد.

تفتی همکاری و تعامل این دستگاه‌ها را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیار حیاتی و حائز اهمیت دانست و افزود: افزایش این همکاری‌ها با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌های کرایه حمل فراهم می‌سازد.

وی با یادآوری اینکه عوامل مؤثر در قیمت تمام شده مانند عوارض بندری و گذرگاهی بنادر خارجی، خارج از اختیار کشتیرانی‌ها از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: با این حال این شرکت تمام تلاش خود را در جهت کاهش حداکثری این هزینه‌ها به کار بسته است.

این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود پیشنهاداتی را به منظور تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌های کرایه حمل در راستای مساعدت در تسهیل تجارت دریایی، ارائه کرد و در این باره گفت: با توجه به اینکه نیمی از سهم قیمت تمام شده کرایه حمل را قیمت سوخت مصرفی شناورها به خود اختصاص می‌دهد، تعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارائه انواع سوخت مورد نیاز به صورت یارانه‌ای می‌تواند کمک شایان توجهی در کاهش هزینۀ تمام شده حمل باشد.

وی همچنین با بیان اینکه تعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارائه تخفیفات حداکثری در تعرفه‌ها در راستای کاهش نرخ کرایۀ حمل بسیار مؤثر است، خاطر نشان کرد: این تخفیف‌ها و محاسبه تعرفه‌های خدمات از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس نرخ ارز دولتی در کنار ایجاد برخی تسهیلات در سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری محمولات اثر بسیار مثبتی بر کاهش هزینه‌ها و متعاقب آن بر نرخ کرایۀ حمل خواهد داشت.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مهم ارزیابی کردن همکاری وزارت امور خارجه با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت شرایط تحریم ظالمانه، گفت: همکاری وزارت امور خارجه در رفع و یا کاهش محدویت تردد ناوگان ملی در برخی بنادر خارجی تاکنون بسیار راه گشا بوده است، اما لازم است که این همکاری‌ها هر چه بیشتر تقویت شود چه آنکه تسهیل در تردد به بنادر خارجی اثری کاهنده بر هزینه‌ها در زمان تحریم‌ها دارد.

وی همکاری بانک مرکزی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: توجه و یاری بانک مرکزی و مدیریت محترم آن در جهت تأمین و تسهیل تعاملات ارزی این شرکت در زمان جنگ اقتصادی نه تنها به تعدیل نرخ کرایه حمل کمک خواهد کرد بلکه ضمن تسریع در حمل و رساندن کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید به بازار مصرف داخلی بر قیمت تمام شدۀ کالا اثری کاهشی خواهد داشت.

تفتی در بخش پایانی اظهارات خود با یادآوری مجدد اینکه در حال حاضر با اهتمام و تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و کارشناسان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمل محمولات وارداتی و صادراتی دریایی مطابق با انتظار مشتریان در حال انجام است، اظهار کرد: علی‌رغم محدودیت‌های داخلی و خارجی فراوان که به بخشی از آن‌ها اشاره شد، حمل کالا بدون وقفه و با امنیت و سرعت بالا و حداقل نرخ حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از شرکت‌های رقیب در حال انجام است و با عنایت خدای متعال اعتماد به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان طیف وسیع مشتریان گرامی به طور روز افزون در حال افزایش است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا