امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رشد ۱۱ درصدی خرید و توزیع بذر جو

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال جاری ۴۱ هزار تن بذر جو توسط شرکت‌های تولید کننده بذر خریداری و توزیع شده که این میزان ۱۱ درصد رشد دارد .

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت جهاد کشاورزی درباره خبر «گرانی و کمبود بذر جو گریبان کشاورزان را گرفت» که ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در خبرگزاری مهر منتشر شده بود؛ توضیحاتی را به شرح ذیل ارائه کرد:

پروسه تولید بذر جو، برنامه‌ای حداقل ۵ ساله است و براساس تجارب سال‌های گذشته متأثر از میزان جذب بذر و نیازسنجی صورت گرفته از استان‌ها، در سال جاری ۴۱ هزار تن بذر جو توسط شرکت‌های تولید کننده بذر خریداری و توزیع شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

در دنیا برای هیچ یک از محصولات زراعی خودگشن مانند جو، مقدار تأمین بذر گواهی شده مطابق با ۱۰۰ درصد نیاز بذری نبوده و صرفاً بخشی از نیاز به صورت رسمی تأمین می‌شود. در سال جاری نیز این مهم در کشور تحقق یافته و ۴۱ هزار تن بذر رسمی تولید و در حال توزیع است. جهت استحضار، بذر جو دیم دارای برچسب تأییدیه مؤسسه تحقیقات بذر به قیمت ۳۳ هزار ریال و بذر جو آبی ۳۵ هزار ریال مصوب و به فروش رسیده و قیمت ۴۵ هزار ریالی مطرح شده در آن خبرگزاری مربوط به بذور خودمصرفی کشاورزان است که تعیین قیمت آن براساس ساز و کارهای عرضه و تقاضا در بازار شکل گرفته و خارج از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است.

درخصوص پایین بودن قیمت تضمینی و عدم استقبال کشاورزان از کشت جو در سال گذشته خاطرنشان می‌سازد، همه ساله قیمت تضمینی براساس قانون و با در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر هزینه‌های تولید و سود متعارف برای تولید کننده برآورد و اعلام می‌شود و در صورتی که قیمت جو در بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد هیچ الزامی برای مداخله دولت در امر خرید نیست و این امر نه تنها تأثیر منفی بر استقبال کشاورزان از کشت نداشته بلکه در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ سطح زیر کشت جو نسبت به سال قبل از آن ۱۲۳ هزار هکتار افزایش و میزان تولید نیز ۱۱ درصد رشد داشته و به ۳.۹ میلیون تن رسیده است.

قطع یارانه شرکت‌های تولید کننده بذر قویاً تکذیب و پرداخت یارانه به بذر جو در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته انجام می‌پذیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا