اقتصاد کلان

تحلیلی از ابعاد اقتصادی محدودیت‌های کرونایی

یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه با محدودیت‌های اخیر و تعطیلی دو هفته‌ای طبقه متوسط و فقیر جامعه بسیار ضرر می‌کنند، گفت: پیشنهاد می‌کنم در شرایط گسترش ویروس کرونا تعطیلی گسترده صورت بگیرد و به افراد بالای ۱۸ سال که قرارداد مشخصی ندارند، مبلغ قابل توجهی پرداخت شود.

میثم هاشم‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیامدهای اقتصادی تعطیلی دو هفته‌ای کشور در پی تشدید شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا پیچیدگی‌های زیادی برای معیشت و سلامت مردم ایجاد کرده است که این پیچیدگی‌ها با وضعیتی که اقتصاد دنیا در دهه آینده خواهد داشت، مشابهت دارد.

وی افزود: در دهه آینده پیچیدگی‌های کسب‌وکارها روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا رقابت‌های اقتصادی به دلیل گسترش تکنولوژی جهانی شده است و احتمال اینکه شرکت‌هایی مدام دچار پیچیدگی و ورشکستگی در ایران و سایر کشورها در دهه آینده شوند، بیشتر است. یکی دیگر از موارد پیچیدگی دهه آینده این است که به لحاظ اقتصادی تعداد ارتباطات کاری آنلاین زیاد می‌شود و فضای کسب‌وکار با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، توسعه اینترنت و سهولت دسترسی به آن، در حال حرکت به سمت آنلاین شدن هستند.

برای توسعه دورکاری چه باید کرد؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یک ویژگی دیگر دهه آینده از نظر اقتصادی، تلاطم مشاغل است؛ به‌گونه‌ای که افراد مجبور می‌شوند در طول دوره کاری خود شغل بیشتری عوض کنند. 

به گفته هاشم خانی برای توسعه دورکاری نیاز داریم تا دسترسی عمومی مردم به اینترنت با کیفیت پررنگ شود که فقر دیجیتال از بین برود. باید توجه کنیم که وقتی درباره توسعه فرهنگ دورکاری صحبت می‌کنیم، فضا را برای اشتغال فردی در مناطق جغرافیایی دیگر هم فراهم شود زیرا، وقتی میزان دورکاری زیاد می‌شود قراردادها هم به همان میزان پیچیده‌تر می‌شوند.

وی افزود: اگر فردی در یک منطقه دورکاری می‌کند اینکه چه نهادی بر روند پرداخت حقوق آن نظارت کند، مهم است. همچنین، باید با توجه به دیپلماسی اقتصادی، ایرانیانی که برای شرکت‌های خارجی کار می‌کنند، حمایت شوند.

افزایش مبلغ یارانه نقدی در برابر تورم فعلی ناچیز است 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فارغ از بحث کرونا و تعطیلی دوهفته‌ای به خاطر تلاطم شغلی، دنیا مجبور است به این سمت حرکت کند که هر فردی فارغ از شرایط شغلی خود یک مبلغی را از دولت دریافت کند تا مانع تلاطم شغلی شود. اگر به این امر توجه نشود، افراد در مصرف کالا و خدمات احتیاط می‌کنند و رشد اقتصادی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

هاشم خانی درباره تصمیم به تعطیلی در پی تشدید ابتلا و مرگ و میر کرونا، گفت: با توجه به اینکه گروه‌های متوسط درآمد و فقیر جامعه بسیار به درآمد کاری وابسته هستند اما ثروتمندان جامعه سرمایه دارند و با تعطیلی با مشکلی در معیشت خود مواجه نمی‌شوند. 

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در این بین دولت هر چند که محدویت‌های بودجه‌ای دارد، به فکر متوسط و فقیر جامعه است و اقداماتی چون پرداخت وام یک میلیونی، آزادسازی سهام عدالت و رشد یارانه نقدی را در نظر گرفته که رشد یارانه نقدی در برابر تورم فعلی ناچیز است. پیشنهاد می‌کنم تعطیلی گسترده صورت بگیرد و به افراد بالای ۱۸ سال که قرارداد مشخصی ندارند، مبلغی پرداخت شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا