صنعت، معدن، تجارتکسب و کار

دلایل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارها چیست؟

چهارم آذر خبری از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد مبنی بر ایجاد درگاه یکپارچه نظارت کسب‌وکارها به‌صورت متمرکز با نام «پایشگر هوشمند» که تا حد زیادی بتوانند از وقوع تخلفات معاملاتی قابل انجام در اینترنت پیشگیری کنند. حدود ۳۲۵ هزار کسب‌وکار هم مورد پایش قرار گرفتند و از این تعداد ۲۸۵۰ کسب‌وکار متخلف شناسایی شدند و درنهایت نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار تعلیق شد. (+)

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، این موضوع در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های منفی زیادی را با خود همراه داشته و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی یک به یک گزارش از تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی و در پی آن بسته شدن درگاه بانکی کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند.


نماد غیرفعال‌ها تعلیق شد


فردوس حاتمی مدیر اجرایی سامانه اینماد در گفتگو با وبنا دلیل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار را غیرفعال بودن طولانی این کسب‌وکارها یا نمایش داده نشدن کالاهای مورد فروش در وب‌سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی اعلام می‌کند.

همچنین بخوانید

حاتمی با بیان اینکه تعلیق نماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار برای چند هفته پیش بوده است، می‌گوید: «طبق دستورالعمل اهدای نماد اعتماد الکترونیکی، کسب‌وکارهای دارای نماد باید قطع فعالیت خود را به اینماد اطلاع دهند. گاهی برای تغییر سرور یا تغییرات دیگر کسب‌وکارها برای مدتی کوتاه فعالیت خود را متوقف می‌کنند. در این مواقع کسب‌وکار باید این موضوع را به اینماد اطلاع دهد. با این نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارهایی که به طور موقت یا کوتاه تعطیل می‌شوند هیچگاه تعلیق نمی‌شود و تعلیق ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی به دلیل غیرفعال بودن طولانی کسب‌وکارها اتفاق افتاده است.»

به گفته مدیر اجرایی سامانه اینماد تعلیق‌های اخیر به دلیل جعل نماد نبوده است به این دلیل که در صورت جعل نماد پس از اطلاع‌رسانی از سوی اینماد وب‌سایت مذکور فیلتر می‌شود و در زمینه جعل نماد اقدام به تعلیق نماد صورت نمی‌گیرد.


دلایل کلی تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی


حاتمی در توضیح دلایل کلی تعلیق اینماد می‌گوید: «برخی مواقع اینماد به دلیل رد صلاحیت کسب‌وکار از سوی پلیس اماکن مجبور به تعلیق اینماد می‌شود. در این زمینه برای رفع تعلیق باید فرآیند فرجام‌خواهی طی شود. به این منظور اینماد از کسب‌وکارها سند و مدرک درخواست می‌کند و همراه با نامه فرجام‌خواهی برای پلیس اماکن ارسال می‌کند. در مواردی نیز مغایرت با دستورالعمل اینماد در کسب‌وکار دیده می‌شود. در اینماد ۴۲ مورد نظارتی وجود دارد که در صورت مشاهده مغایرت از کسب‌وکارها برای رفع مشکل درخواست می‌کنیم. در صورت رفع نشدن مغایرت با موارد نظارتی نماد الکترونیکی را تعلیق می‌کنیم.»


به صورت روزانه پاسخگوی کسب‌وکارها هستیم


مدیر اجرایی سامانه اینماد در رابطه با مکانیسم پاسخگویی به کسب‌وکارها می‌گوید: «در اینماد هر پیام یا تیکتی که هر روز دریافت شود همان روز پاسخ داده می‌شود. گاهی خود کسب‌وکارها همراهی لازم را انجام نمی‌دهند. برای مثال در موارد فرجام‌خواهی کسب‌وکارها باید برای ما سند و مدرک ارسال کنند تا بتوانیم برای رفع تعلیق اینماد پیگیری‌های لازم را با پلیس اماکن انجام دهیم. این در حالی است که در این موارد کسب‌وکارها به جای سند و مدرک در تیکت‌های خود صرفا صحبت می‌کنند. به طور کلی قبل از تعلیق نماد یک مرتبه به صورت تلفنی، یک مرتبه با پیامک و یک مرتبه نیز با ایمیل به کسب‌وکارها اطلاع‌رسانی می‌شود.»

حاتمی در پایان در رابطه با صحبت‌های کسب‌وکارها مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی و پاسخگویی از سوی اینماد، دلیل این موضوع را در برخی مواقع تغییر شماره تماس ثبت شده در سامانه اینماد عنوان کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا