انرژی

صنعت نفت در استفاده از شرکتهای دانش بنیان تا کجا پیش رفت؟

به دنبال تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که در صنعت نفت از حداکثر توان شرکت های دانش بنیان و موسسات تحقیقاتی برای رفع چالش ها و نیازهای فناوری ساخت و خدمات استفاده شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، روز سه شنبه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با بیان بعضی از راه‌حل‌های پیشنهاد شده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راهکارها، آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم پدید آید.

ایشان با اشاره به اینکه با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته، افزودند: کارشناسانِ بخشهای دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده اند از جمله «افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی»، «افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی» و «افزایش تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی است.

همچنین بخوانید

ابراهیم طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش نفت در این راستا به ایسنا گفت: شرکت ملی نفت ایران قصد دارد بخشی از چالش های پیش روی خود در بخشهای مختلف نیازهای فناورانه ساخت، خدمات و یافتن راه حل های مرتبط در صنعت نفت را با همکاری این شرکت ها و موسسات به انجام رساند؛ با همکاری شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران، هم اکنون از میان بیش از ۲۲۰ موضوع و نیاز متنوع، ۵۱ چالش اصلی که با استفاده از راه حل های فناورانه و توان علمی و فنی شرکت های دانش بنیان قابل برطرف شدن است، انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه نیازهای فناورانه ساخت و خدمات بر اساس اهمیت آن در شرکت نفت اولویت بندی شده است، اظهار کرد: ۵۱ چالش انتخاب شده به همراه شرح مختصری از آنها به منظور شناسایی شرکت های دانش بنیان توانمند در هر مساله به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده و شرکت های مرتبط در بخش های مختلف نیز از سوی آن معاونت، معرفی شده اند.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در مرحله بعد، شرکت های توانمند برای هر موضوع انتخاب و شرکت ملی نفت ایران حمایت های لازم را جهت به نتیجه رسیدن راه حل برای هر یک از چالش ها انجام خواهد داد.

طالقانی از به روز رسانی دوره ای چالش ها و نیازها خبر داد و گفت: همواره این فرصت برای تمامی شرکت های دانش بنیان و موسسات تحقیقاتی مهیا خواهد بود که با توجه به نیازهای صنعت نفت در حوزه های مرتبط با زمینه های کاری فناورانه به این چالش ها ورود کنند.

وی با بیان اینکه تعامل نفت و شرکت های دانش بنیان، افزون بر رشد هدفمند این  شرکت ها و ایجاد زمینه و انگیزه فعالیت، نقش مهم و عملی در رفع چالش ها و مشکلات عملیاتی شرکت های تابعه و پاسخ  به نیازهای اصلی و کلیدی در بخش بالا دستی صنعت نفت خواهد داشت، گفتک این برنامه را با جدیت پیش خواهیم برد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا