صنعت، معدن، تجارت

آمریکا حاضر نیست ابزار تحریم را از دست بدهد/ بجای رفع تحریم باید تحریم‌ها را خنثی کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست ابزار تحریم را از دست دهد و تا زمانی که احساس کند این ابزار موثر است از آن استفاده خواهد کرد گفت: بجای رفع تحریم باید تحریم را خنثی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به هشدار رهبری در خصوص مذاکره مجدد با امریکا اظهار کرد: فرمایش ایشان وجوه مختلفی داشت و یکی از آن‌ها به این مهم مربوط بود که نباید شرایط اقتصادی کشور را به تحولات بین المللی گره بزنیم.

وی با اعلام اینکه باید فرض بر این بگذاریم که گشایشی از سوی طرف‌های خارجی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: تکانه‌های تحریمی مهمترین ابزار دشمن علیه ماست که باید بی‌اثر شود.

همچنین بخوانید

عمویی افزود: اگر با این رویکرد با موضوع دشمن روبرو شویم، دشمن نیز بدین نتیجه می‌رسد که تحریم اثر نداشته و آن را دنبال نخواهد کرد اما اگر در هر مقطع زمانی درپی مذاکره باشیم، دشمن تحریم را به کالایی راهبردی و استراتژیک بدل می‌سازد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دشمن در این رهگذر به هیچ وجه حاضر نیست تحریم را از دست دهد و تا زمانی که احساس کند ابزار تحریم موثر واقع شده، از آن استفاده خواهد کرد.

عمویی گفت: دشمن سال‌ها درباره تحریم بنزین سخن به میان می‌آورد و ما وارد کننده بنزین بودیم و لذا دشمن مدام ابزار تحریم بنزین را مطرح می‌کرد اما کشور به تولید کننده بنزین بدل شده است و از آن روز به بعد این گزینه اصلا روی میز نیامد.

وی ادامه داد: طرف مقابل به این نتیجه رسید که تحریم‌ها بی معنی است و حتی قابلیت و ظرفیت صادراتی را دریافته است؛ پس حضرت آقا نیز تاکید کردند به جای عبور از تحریم باید به سمت خنثی سازی تحریم‌ها پیش رویم.

عمویی خاطرنشان کرد: تحولاتی در بازار پر مصرف مرغ پدید آمده و یکی از دلایل آن نژاد انگلیسی مرغ ایران است؛ پس این مرغ کالا و دانه‌ای مصرف می‌کند که در ایران نمی‌روید و بخش زیاد آن مصرف کننده ذرت و کنجاله خارجی است.

وی تصریح کرد: در جلسه با رهبری نیز بدین مسئله تاکید شد که بجای رفع تحریم‌ها درپی مذاکره باید از گزینه رفع و خنثی سازی تحریم‌ها بهره گیریم.

عمویی همچنین در خصوص ضعف استراتژیک اروپایی‌ها در قبال برجام اظهار کرد: مکرون نیز طی مصاحبه‌ای اشاره کرد که اقتصاد اروپا به حدی به امریکا وابسته است که هیچ یک از تصمیمات سیاسی اروپا قابلیت اجرا ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اروپایی‌ها ۱۱ تعهد به جمهوری اسلامی داشتند که هیچ یک را انجام ندادند و حتی در اجرای مکانیزم ساده اینستکس ابتر بودند.

عمویی خاطرنشان ساخت: با رای آوردن بایدن که گزینه مورد حمایت کشورهای اروپایی بود، نوعی خوش‌بینی در آن‌ها پدید آمده تا ائتلاف ضد ایرانی خود را بازسازی نمایند و در این چارچوب بیانیه سه کشور اروپایی را داشتیم که بجای پرداختن به تعهدات، تاکید داشتند جمهوری اسلامی نباید خواست و برنامه‌های خود را دنبال کند.

وی ادامه داد: حضور ایران در منطقه مشروع و به دعوت کشورهای میزبان است و مربوط به ماست. پس برای حفظ امنیت خود این حق را برای خودمان قائل هستیم تا برنامه‌های منطقه‌ای خود را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا