امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۳۵ درصدی تولید بذر گواهی شده سبزی و صیفی

یک مقام مسئول گفت:پیش بینی می شود سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در سال زراعی جاری حداقل ۲۰ درصد و میزان تولید بذر ۳۵ درصد افزایش یابد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: با توجه به قیمت ارز، انتظار داریم بذر بیشتری در کشور تولید شود، زیرا واردات برخی از اقلام بذر سبزی و صیفی در حال حاضر فاقد توجیه اقتصادی است.

صمد مبصّر سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در کشور در سال ۹۸ را ۲۳۶ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح حدود ۹۰ تن بذر گواهی‌شده تولید شده است.

وی ادامه داد: از ۹۰ تن بذر سبزی و صیفی که توسط ۲۶ شرکت خصوصی تولید شده است، ۳۳ رقم آن اصلاح شده و ۱۴ رقم بومی و محلی بودند.

مبصّر گفت: بذرهای تولید شده مربوط به ۱۸ محصول سبزی و صیفی همچون گوجه فرنگی، پیاز، هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، تربچه و شلغم است و تولید بذر این محصولات سالانه رشد تصاعدی دارد.

وی گفت: در سال گذشته ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان، تهران، البرز، استان مرکزی و خراسان رضوی در تولید بذر سبزی و صیفی مشارکت داشتند.

تولید ۵۵ درصد بذر گواهی شده سبزی و صیفی در کشور

معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که به طور میانگین سالانه حدود ۷۰ میلیون یورو بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود، بیان داشت: تخمین زده می‌شود ۴۵ درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی مورد نیاز کشور وارداتی بوده و مابقی بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای سال ۹۸ به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بذر، واردات این نهاده در بخش سبزی و صیفی به ۱۰۶ میلیون یورو رسید، اما در تابستان همان سال تعلق ارز ترجیحی به بذر سبزی و صیفی متوقف و در فروردین سال ۹۹ نیز ارز نیمایی برای واردات کلیه بذرها مصوب شد و از این رو واردات بذر سبزی و صیفی روند منطقی پیدا کرد.

مبصّر در همین حال متوسط کل واردات بذر گیاهان زراعی، سبزی و صیفی فضای باز و گلخانه‌ای و گل و گیاهان زینتی را به لحاظ وزنی ۷ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: این رقم تنها ۱.۲ درصد تولید ۶۰۰ هزار تنی کل بذر گواهی شده در داخل کشور است.

وی گفت: در بدترین شرایط تحریم و مسائل پس از برجام، خوشبختانه با پشتیبانی مناسب وزارت جهاد کشاورزی و همت شرکت‌های خصوصی، آسیب جدی به تهیه بذر از خارج صورت نگرفت.

معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یادآور شد: اگر در مقاطعی واردات بذری با مشکل روبرو شده، تنها به دلیل مسائل مربوط به نقل و انتقال‌های بانکی بوده است.

وی درباره کل واردات بذر به لحاظ ارزشی اظهار داشت: سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون یورو بذر گیاهان زراعی و گل و گیاه زینتی وارد کشور می‌شود که به لحاظ ارزشی ۶۵ تا ۷۰ درصد آن مربوط به بذر سبزی و صیفی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا