اقتصاد کلان

اوضاع به کام شرکت های چینی!

ارزش شرکت های بزرگ چینی با افزایش محسوسی مواجه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، حتی شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان نیز نتوانسته است روند رو به رشد شرکت های چینی را متوقف کند. در سال جاری متوسط ارزش ۵۰۰ شرکت بزرگ چینی به ۱۶.۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است. پنج شرکت بزرگ فناوری چینی یعنی تن سنت، علی بابا، میتون دیانگ پینگ، پینداودو و جی دی بیشترین نفع را از وضعیت کنونی برده اند و ارزش آن ها به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. با توجه به روند صعودی تقاضا برای انجام امور به صورت اینترنتی احتمال افزایش بیشتر ارزش این شرکت ها تا پایان سال بسیار بالا است.  

از زمان شیوع کرونا در جهان سرمایه گذاران جهت سرمایه های خود را به سمت شرکت های فناوری و دارویی تغییر داده اند و میزان حمایت بانک های مرکزی نیز از آن ها قابل توجه بوده است. ارزش تنسنت که بخش بزرگی از بازار شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی را در اختیار دارد اکنون به ۷۱۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است و باارزش ترین شرکت چینی محسوب می شود. ارزش بازار شرکت علی بابا نیز که بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی چین و آسیا است به ۷۱۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.  

همچنین بخوانید

از ابتدای امسال تاکنون بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان صعود محسوسی داشته اند به گونه ای که ارزش شاخص نزدک کامپوزیت ۳۴ درصد، شانگهای کامپوزیت ۱۰ درصد و هانگ سنگ ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده اند. برای نخستین بار است که شرکت های پینداودو و جی دی به جمع ۱۰ شرکت برتر چین اضافه شده اند. نسبت به سال قبل ارزش این دو شرکت به ترتیب ۲۸۹ درصد و ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.  

روپرت هوگه ورف- مدیر مرکز مطالعاتی هورون گفت: دلیل اصلی رشد سریع شرکت های چینی در این برهه، ظهور تقاضاهای جدید و عدم توانایی بسیاری از شرکت ها برای پاسخ گویی به این نیازها بوده است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا