انرژی

درخواست معافیت از توافق اوپک پلاس نخواهیم داشت

روزنامه دولتی الصباح به نقل از وزیر نفت عراق نوشت: این کشور از اوپک برای معافیت از کاهش تولید درخواست نخواهد کرد و انتظار دارد قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۰ دلار برسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اظهار کرد که پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق کاهش تولید به تقویت قیمتها کمک می کند و عراق بدنبال معافیت از کاهش تولید نخواهد بود زیرا نمیخواهد قیمتهای نفت سقوط کند.

وزیران نفت اوپک روز دوشنبه و وزیران اوپک پلاس روز سه شنبه برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید سال آینده و تاخیر احتمالی افزایش تولید برنامه ریزی شده در ژانویه، دیدار خواهند کرد.

همچنین بخوانید

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، امسال با بحران مالی، پاندمی ویروس کرونا و مشکلات سیاسی دست و پنجه نرم کرده و نتوانسته است به تعهداتش تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس به طور کامل عمل کند.

آمار رسمی شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) نشان داد که عراق در اکتبر ۳.۸۴۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که بالاتر از تولید ۳.۶۰ میلیون بشکه در روز در سپتامبر و بالاتر از سهمیه تولید ۳.۸۰۴ میلیون بشکه در روز این کشور تحت توافق اوپک پلاس بوده است.

عراق قرار بود از سپتامبر تا دسامبر ۶۹۸ هزار بشکه در روز کاهش تولید جبرانی علاوه بر سهمیه کاهش تولیدش داشته باشد که به ۲۰۳ هزار بشکه در روز در سپتامبر و ۱۶۵ هزار بشکه در روز در ماههای اکتبر، نوامبر و دسامبر تقسیم شده بود.

طبق آمار سومو، تولید میادین نفتی دولت فدرال عراق در اکتبر به ۳.۳۹۶ میلیون بشکه در روز و تولید منطقه کردستان به ۴۴۶ هزار بشکه در روز رسید. مقامات دولت فدرال عراق در گذشته مازاد تولید منطقه کردستان را عامل نرخ ضعیف پایبندی این کشور معرفی کرده بودند.

علی علاوی، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی عراق سه شنبه گذشته اعلام کرد این کشور در پذیرش مدل سهمیه بندی کاهش تولید اوپک میان اعضای این گروه بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی آنها صبرش به آخر رسیده است.

بر اساس گزارش پلاتس، قرار بود محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس از ژانویه تسهیل شده و به ۵.۸ میلیون بشکه در روز برسد اما وزیران این گروه به ابهامات پیرامون سطح تقاضای جهانی برای نفت اشاره کردند که آنها را مجبور می کند افزایش برنامه ریزی شده تولید را به تاخیر بیاندازند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا