بانکبانک و بیمه

مزایای پرداخت وام خرد در قالب کارت اعتباری

یک کارشناس حوزه بانکی ضمن اینکه اقدام بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری را مثبت ارزیابی کرد، به بررسی مزایای آن نیز پرداخت.

ناصر عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارائه وام خرد در قالب کارت اعتباری، اظهار کرد: ارائه وام خرد در این قالب از ابتدای سال ۱۳۹۸ و مطابق مصوبه هیئت وزیران وارد فاز جدید شد. مطابق این مصوبه مقرر شد از نیمه سال ۱۳۹۹ تسهیلات خرد تا سقف ۵۰ میلیون تومان از طریق کارت اعتباری به مردم ارائه شود. متعاقباً این امر توسط بانک مرکزی به بانک و موسسات مالی آماده‌سازی مقدمات نرم‌افزاری و دستورالعمل‌های لازم جهت اجرای این مصوبه ابلاغ شد.

وی درباره مزیت‌های اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری، گفت: اولین مزیت این طرح بهبود مدیریت امور مالی توسط مردم جامعه است. آحاد یک جامعه برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز خود همواره خواهان منابع مالی در دسترس با قدرت مدیریت مناسب هستند. پیش از این نیز مشتریان بانک‌ها بر حسب نیاز، درخواست دریافت تسهیلات را مطابق روال بانک مطرح و پس از طی مراحلی، موفق به دریافت منابع مالی برای تهیه خدمات یا کالای مدنظر می‌شدند. این امر اگرچه روال‌مند و معمول بود ولی همواره شکایت مشتریان را از مراحل اداری زمان‌بر و دشواری ارائه تضامین مدنظر بانک‌ها به دنبال داشت.

همچنین بخوانید

دسترسی سریع‌تر مردم به منابع مالی 

عباسی ادامه داد: از سوی دیگر، بانک‌ها نیز با توجه به عدم امکان بررسی سیستمی سوابق ‌رفتار اعتباری مشتریان، مجبور به دریافت تضامین و وثایق قابل اتکا از مشتریان بودند که این امر برای خود بانک‌ها نیز ترافیک کاری غیر لازم را پدید می‌آورد. اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری باعث می‌شود مشتریان دسترسی سریع‌تری به منابع مالی لازم در قالب اعتبار خرید، از بانک‌ها داشته باشند و بانک‌ها نیز با اطمینان بیشتر و روال اداری کمتری بتوانند این اعتبار را برای مشتریان فراهم کنند.

این کارشناس حوزه بانکی در ادامه این اقدام بانک مرکزی را کمی دیرهنگام ولی بسیار مفید دانست و افزود: در منطقه و کشورهای جهان ارائه تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری خیلی گسترده‌تر انجام شده و کشورمان در این زمینه تا حدی از این فضای خدمت‌رسانی عقب مانده است. ارائه خدمت کارت اعتباری موضوع جدیدی در شبکه بانکی نیست اما به دلیل به‌روز نبودن الزامات بالادستی و عدم شفافیت این سرویس در شبکه بانکی استقبال چندانی از این سرویس در موسسات مالی نمی‌شد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز بحث کارت اعتباری بر پایه عقد قرض‌الحسنه معمول بود ولی بانک‌ها به واسطه نرخ تورم و هزینه تامین مالی این نوع خدمت تمایلی به گسترش آن نداشتند. پس از تدوین بخشنامه‌های مربوط به صدور کارت اعتباری برمبنای عقد مرابحه توسط بانک مرکزی، اقبال عمومی بانک‌ها به ارائه این خدمت بیشتر شد. 

افزایش شفافیت اعتبار بانکی

عباسی یکی دیگر از مزایای اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری را افزایش شفافیت پروفایل و رفتار اعتباری درخواست‌کنندگان بیان کرد که این امر در آینده ثمرات ارزشمندی را برای تسهیل شناسایی ریسک اعتباری و ارائه خدمات اعتباری خرید یا سرمایه‌گذاری برای مردم و شبکه بانکی کشور به همراه خواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برخی شرکت های تابعه بانک ها در این زمینه روال‌های متنوعی برای صدور و ارائه اعتبار در قالب کارت الکترونیکی به مشتریان در سامانه طراحی کرده اند. به عنوان مثال مشتری می‌تواند با تامین وثایق و تضامین مدنظر بانک در یک نوبت، مقدار اعتباری را در کارت الکترونیکی‌اش به همراه داشته باشد و در هنگام خرید و به میزان لازم از آن استفاده کند. در صورت پرداخت بدهی به میزان خرج شده تا یک ماه پس از خرید، اعتبار مذکور مجددا به کارت اضافه شده و لازم نیست مجددا برای تامین آن اعتبار درگیر تشکیل پرونده تسهیلاتی جدیدی شود. همچنین در صورت تمایل به بازپرداخت این مبلغ در مدت زمان بیشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری درخواست تقسیط آن مبلغ را به بانک داده و از مانده اعتبار کارت در خریدهای دیگر نیز استفاده کند. این امر کمک شایانی در تسهیل تامین منابع مالی برای مشتریان و کاهش روال‌های کاری تکراری برای موسسات مالی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا