انرژی

نفت، گاز و پتروشیمی با دانش‌بنیان عجین شود

رئیس کمیته دانش‌بنیان در انجمن نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه شعار اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقتصاد بدون نفت است، گفت: این در حالی است که نفت، گاز و پتروشیمی مزیت نسبی کشور ماست و باید با مقوله دانش بنیان عجین شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ادموند میرزاخانیان با بیان اینکه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی یکی از سنتی‌ترین بخش‌های صنعت به شمار می‌رود، افزود: شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف این صنعت ورود کرده‌اند و از مته حفاری، پمپ و غیره تا تکنولوژی ساخت با لایسنس داخلی فعالیت می‌کنند.

میرزاخانیان با انتقاد از رویکرد معاونت علمی و فناوری در خصوص شعارهای اقتصاد بدون نفت، اظهار کرد: تا زمانی که نفت و گاز هست و در دنیا مشتری دارد باید بفروشیم، ولی باید توجه داشت که با ورود جریان دانش بنیان به این عرصه می‌توانیم سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنیم یا حتی بلندپروازی کرده و بر محوریت دانش، جایگاه کشور را در زمره بازیگران اصلی که تعیین کننده باید و نبایدهای اقتصاد نفت در دنیا هستند، تعریف کنیم.

همچنین بخوانید

بر اساس اعلام  روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، وی با بیان اینکه وضعیت شرکت‌ها مطلوب نیست و فعالیت آنها محدود شده است، یادآور شد: در حال حاضر تنها شرکت‌هایی موفق هستند که بازار اصلی محصولات و خدمات خود را بر مردم متمرکز کرده‌اند. این گروه درصد بسیار کوچکی از شرکت‌ها هستند که اغلب تعاملات بین المللی دارند و درآمدهای دلاری، آنها را سرپا نگاه داشته است. این در شرایطی است که بیشتر از ۸۵ درصد اقتصاد ما دولتی است و اغلب بخش خصوصی ناگزیر است با دولت کار کنند، چون کارفرمای اصلی است. در وضعیت فعلی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت هم پولی برای اجرای پروژه‌ها ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا