انرژی

عقب نشینی قیمت نفت در آستانه نشست وزیران اوپک

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که سرمایه گذاران در آستانه نشست وزیران اوپک درباره تصمیم آنها برای تمدید محدودیت عرضه فعلی و متوازن کردن بازار مضطرب بودند، کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه که روز دوشنبه منقضی می شود، ۴۶ سنت معادل یک درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای قرارداد فوریه نفت برنت با ۴۲ سنت کاهش، به ۴۷ دلار و ۸۳ سنت رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۴۸ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش یافت و به ۴۵ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

با این حال هر دو شاخص از ابتدای نوامبر تاکنون با امیدواری بازار به ساخت سه واکسن موفق ویروس کرونا برای محدود کردن شیوع بیماری و تقویت تقاضا برای سوخت، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته اند که بزرگترین رشد قیمت ماهانه از ماه مه تاکنون است.

تحلیلگران و معامله گران همچنین انتظار دارند اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس افزایش تولید برنامه ریزی شده در ابتدای سال ۲۰۲۱ را به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن تقاضای جهانی برای سوخت، به تاخیر بیاندازند.

این گروه که در حال حاضر تولیدش را ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده، در آوریل موافقت کرده بود تولیدش را در ژانویه ۲۰۲۱ به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد.

چهار منبع آگاه اوپک پلاس به رویترز گفتند این گروه دور اول مذاکرات را در روز یکشنبه برگزار کرد اما درباره سیاست تولید سال ۲۰۲۱ هنوز به توافق نرسیده است. نشست امروز وزیران اوپک ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، اگرچه سناریوی مقدماتی این بانک تاخیر سه ماهه افزایش تولید اوپک پلاس برای جلوگیری از اشباع عرضه بازار جهانی است اما به نظر می رسد همه تولیدکنندگان با این موضوع موافق نیستند. عدم تمدید محدودیت عرضه فعلی باعث خواهد شد قیمت معاملات نفت پنج دلار در هر بشکه سقوط کند.

این تحلیلگران پیش بینی کردند موج زمستانی ابتلا به کووید ۱۹ تقاضای جهانی برای نفت را به میزان سه میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و این افت تا حدودی با تقاضای آسیا برای گرمایش و انبارسازی سوخت جبران می شود.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ برآورد کرده اند که مازاد عرضه بازار نفت در صورت عدم تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۱.۵ تا سه میلیون بشکه در روز می رسد.

در آمریکا شمار دکلهای حفاری نفت و گاز فعال با ازسرگیری تولید چاههای غیرفعال تحت تاثیر قیمت بالای ۴۰ دلار هر بشکه نفت از ژوئن، برای چهارمین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده نفت است، فعالیت کارخانه ای خود را در نوامبر با سریعترین روند توسعه داد و نخستین اقتصاد بزرگی خواهد بود که به طور کامل از بحران ویروس کرونا احیا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا