انرژی

سقوط قیمت نفت در واکنش به بن بست مذاکرات اوپک پلاس

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به افزایش عرضه در پی به تعویق افتادن مذاکرات تولیدکنندگان اوپک پلاس در خصوص سیاست تولید سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت پس از سقوط بیش از یک درصدی در روز دوشنبه، در معاملات روز جاری ۲۶ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۴۵ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۰.۴ درصد کاهش ثبت کرده بود.

همچنین بخوانید

با این حال هر دو شاخص در نوامبر حدود ۲۷ درصد رشد داشتند که تحت تاثیر اخبار امیدوارکننده از ساخت واکسنهای کووید ۱۹ و کمک آنها به تقویت تقاضا برای انرژی بوده است.

نشست رسمی وزیران اوپک روز دوشنبه برگزار شد و قرار بود این تولیدکنندگان جزییات مربوط به سیاست تولید سال آینده را پس از دیدار با ۹ تولیدکننده متحد این گروه اعلام کنند. اما سه منبع آگاه به رویترز اظهار کردند مذاکرات رسمی وزیران اوپک پلاس در پی عدم توافق بازیگران کلیدی درباره میزان تولید سال آینده، به روز پنج شنبه موکول شد. وزیران این گروه پس از دیدار غیررسمی که روز یکشنبه داشتند و طی آن موفق نشدند به توافق گروهی درباره سیاست تولید دست پیدا کنند، قرار بود روز سه شنبه دیدار کنند.

تحلیلگران شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس در یادداشتی نوشتند: این گروه احتمالا به نوعی سازش دست پیدا خواهد کرد و تمدید کوتاه محدودیت عرضه فعلی یا افزایش تدریجی تولید محتمل ترین نتیجه این مذاکرات خواهد بود. با این حال اختلافات اخیر برای همبستگی گروهی این تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۱ خوشایند نیست. خوش بینی به تولید واکسنهای کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان بهبود قوی تقاضا برای نفت را انتظار دارند.

به گفته منابع آگاه، امارات متحده عربی با اعلام این که حمایتش از تمدید محدودیت عرضه به بهبود پایبندی سایر اعضای گروه مشروط است، دستیابی به توافق را پیچیده کرده است.

این گروه طبق توافق آوریل، قرار است تولیدش را در ژانویه حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما موج جدید شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند احیای تقاضا باعث شده است تولیدکنندگان این گروه ادامه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال میلادی آینده را بررسی کنند. بدون توافق گروهی، محدودیت تولید اوپک پلاس در ژانویه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می شود که به گفته تحلیلگران، با توجه به احیای تولید نفت لیبی بازار را دچار اشباع عرضه خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ۴۰ اقتصاددان و تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی آینده ۴۹ دلار و ۳۵ سنت خواهد بود و قیمتها برای حفظ روند افزایشی مشکل خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا