امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ورود موج اول ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر/ عملیات مبارزه آغاز شد

بوشهر – ملخ‌های صحرایی برای سومین سال پیاپی به استان بوشهر حمله کرده‌اند تا ثابت کنند که این آفت خطرناک فعلا دست‌بردار نیست و ممکن است که تا سال‌ها به حملات خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر چند سالی است که درگیر مقابله با آفت خطرناکی به نام ملخ‌های صحرایی است و امسال بار دیگر این آفت به استان بوشهر حمله‌ور شده است.

طی دو سال گذشته عملیات مقابله با ملخ‌های صحرایی در سطح ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع و دشت‌های استان بوشهر انجام شد تا کمترین خسارت‌ها به این مناطق وارد شود.

در حالی که سال اول حمله ملخ‌ها، ۱۰۳ هزار هکتار از اراضی استان مورد هجوم قرار گرفته بود، سال گذشته حمله ملخ‌ها در سطح ۴۲ هزار هکتار متوقف شد.

اگرچه در سال نخست حمله ملخ‌ها، بخش عمده هجوم در مراتع و باغات و دشت‌های استان بود، سال گذشته محل استقرار ملخ‌ها تغییر کرد و به کوهستان‌ها و مناطق صعب‌العبور رفتند.

امسال برای سومین سال پیاپی شاهد حمله و هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر هستیم که مسئولان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط از آمادگی کامل برای مقابله با ملخ‌ها خبر می‌دهند.

آغاز مقابله با ملخ‌ها

احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از ورود موج اول ملخ‌های صحرایی به استان خبر داد و گفت: مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر آغاز شد.

وی با اشاره به انجام تدارک لازم برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر بیان کرد: سم مورد نیاز برای مقابله با ملخ‌های صحرایی تأمین شده است و کمبودی در این زمینه نداریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف در مقابله با ملخ‌ها، ادامه داد: ردیابی، پایش و مبارزه با ملخ‌های صحرایی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش مبارزه با ملخ‌های صحرایی در بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده بود، افزود: سال قبل نیز مبارزه با ملخ‌ها در سطح ۴۲ هزار هکتار انجام شد.

سبحانی از بسیج همه امکانات برای مقابله با ملخ‌های صحرایی خبر داد و بیان کرد: با ورود موج اول ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر تلاش جدی برای مقابله با این آفت انجام شده است.

ملخ صحرایی از خطرناک‌ترین آفات

ملخ صحرایی که به نام ملخ بیابانی نیز شناخته می‌شود، یکی از مضرترین نوع ملخ‌ها است. به دلیل عبور این ملخ از دریا و پروازهای طولانی روز خلیج فارس، آن را ملخ دریایی نیز می‌نامند.

ملخ صحرایی را انسان از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح می‌شناخته و در کتیبه‌های بسیار قدیمی نیز به آن اشاره شده است. در ایران خسارت حاصله از هجوم این ملخ از دیر زمان مورد توجه بوده و آفت مزبور قحطی‌ها و ویرانی‌هایی به بار آورده است.

ملخ صحرایی هرچند سال یک بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله کرده و دامنه انتشار آن در بعضی از سال‌ها تا مناطق شمالی دریای خزر کشیده می‌شود.

خسارت ملخ صحرایی بسیار زیادی است و دسته جات ملخ هر چه سرسبزی در سر راه خود ببیند اعم از علوفه، غلات، صیفی‌جات، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی را از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند.

حمله ملخ صحرایی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری شدیداً تأثیر می‌گذارد و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر حمله آن به مراتع تقلیل می‌یابد.

طول بدن حشره بالغ ملخ صحرایی در مرحله مهاجری از سر تا انتهای شکم ۷۲-۵۸ میلی‌متر و از سر تا انتهای بال‌ها ۷۸-۶۲ میلی‌متر است. طول شاخ‌ها نیز به ۱۵ میلی‌متر می‌رسد.

با مشاهده ملخ‌ها گزارش دهید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه گفت: طی سال‌های اخیر ملخ‌های صحرایی نقاطی از استان بوشهر از جمله شهرستان گناوه را مورد حمله قرار دادند که خسارت‌هایی به این شهرستان وارد شد.

عباس تخم افشان با اشاره به شناسایی، دیدبانی و ردیابی ملخ‌های صحرایی توسط جهاد کشاورزی شهرستان گناوه اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده ملخ‌ها، آمادگی لازم را برای مقابله داریم.

وی افزود: در سطح شهرستان گناوه، طی دو سال اخیر انواع روش‌های سمپاشی زمینی و هوایی مبارزه با ملخ‌های صحرایی نظیر دستگاه‌های یو ال وی، سمپاش فرغونی، پشت تراکتوری و توربولاینر و هواپیما برای مقابله با ملخ‌ها به کار گرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه افزود: همه کشاورزان و ساکنان روستاهای بخش مرکزی و ریگ شهرستان گناوه در صورت مشاهده دسته‌های ملخ، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناوه اطلاع دهند.

هرچند هنوز حجم هجوم ملخ‌ها و محل استقرار آنها در سومین سال حمله به استان بوشهر مشخص نیست ولی انتظار می‌رود با تکیه بر تجربیات سال‌های قبل و آمادگی لازم، شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا