صنعت، معدن، تجارت

مرغ در بازار استان سمنان سردرگم است/فشار به مرغدار یا تشدید نظارت

سمنان- مسئولان استان سمنان این روزها در صدد هستند تا بازار مرغ را به سامان برسانند اما این کار به نظر می‌رسد به جای تشدید نظارت بر توزیع کنندگان از طریق فشار به مرغداران در حال انجام است.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در روزهای گذشته گزارش راستی آزمایی خبرگزاری مهر استان سمنان از وعده‌های مسئولان و همچنین کاهش مرغ گوشتی در بازار استان سمنان با واکنش‌هایی روبرو شد تا جایی که حتی دبیر ستاد تنظیم بازار استان سمنان کمبود مرغ را تلویحاً نپذیرفت و فقدان مرغ در مغازه‌ها را به خرید و احتکار خانگی مردم ربط داد.

این روزها شرایط استان سمنان از لحاظ تولید مرغ نسبت به استان‌های دیگر مناسب است و هرچند تولیدکنندگان کج دار و مریز به تولید مرغ گوشتی می‌پردازند اما مشکل در سهمیه این مرغ‌های تولیدی استان سمنان برای عرضه به شکل تنظیم بازار و همچنین رغبت تولید کننده به بازار تهران است.

واقعیت در بازار مرغ چیز دیگری است

همانطور که در گزارش سابق خبرنگار مهر با عنوان «پرواز مرغ از سفره‌های مردم / ‏همه‬ از محله مسئولان خرید کنند» نیز تاکید شد مرغ با قیمت مصوب در مغازه‌های استان سمنان هنوز نیز کم یاب است یکی از دلایل آن این است که دولت آنقدر قیمت را پایین اعلام کرده که مرغداران ترجیح می‌دهند مرغ تولیدی شأن را به تهران و گرگان بفرستند تا به دولت برای تنظیم بازار بدهند.

از سوی دیگر سو استفاده واحدهای مرغ پروتئینی سبب می‌شود که مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در کارگاه برش خورده، قطعه قطعه شود و سینه آن کیلویی ۳۸ هزار تومان و ران آن کیلویی ۳۵ هزار تومان و حتی گردن آن کیلویی ۱۳ هزار تومان فروخته شود در واقع شما برای خریدن سه مرغ باید نزدیک ۲۰۰ هزار تومان پول بدهید! در حالی که مسئولان از شرایط خوب استان سمنان خبر می‌دهند حال آنکه واقعیت چیز دیگری است.

کاهش جوجه‌ریزی و تعطیلی واحدهای تولیدی

علی رئوفی یکی از تولید کنندگان مرغ استان سمنان درباره مشکلات تأمین نهاده‌های مرغ گوشتی استان، گفت: ۴۰۰ واحد تولیدی مرغ در استان سمنان پروانه بهره برداری دارند که ۲۰ باب یعنی معادل ۸۰ مرغداری به دلیل مشکلات اقتصادی تأمین نهاده‌های طیور و مسائل تولید متأسفانه نیمه تعطیل و تعطیل شده‌اند.

رئوفی با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای این روزها مرغ داران و به خصوص تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان سمنان را تهدید می‌کند، بیان کرد: گرانی و کمبود نهاده‌های طیور شاید بزرگترین مشکل تولیدکنندگان مرغ گوشتی و حتی تخم گذار در سراسر استان و یا شاید ایران اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه ماهانه در سطح استان سمنان ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گرفت، بیان کرد: به دلیل قرارگیری استان سمنان در مسیر شیوع بیماری‌های طیور معمولاً به صورت متوسط ۲۰ درصد تلفات در مرغداری‌های استان سمنان وجود دارد که البته در برخی مناطق این امر کمتر و در دیگر مناطق قدری بیشتر است اما به صورت میانگین ۲۰ درصد از این میزان جوجه‌ریزی تلف می‌شوند از سوی دیگر ۳۰ درصد نیز در بازه زمانی شهریورماه که مشکلات نهاده‌های طیور داشتیم کاهش یافت.

این مرغدار گفت: به عبارت دیگر جوجه‌ریزی در سطح استان سمنان بیش از ۳۰ درصد نسبت به ماه‌های قبل از آن کاهش یافت و از آنجا که سیر بزرگ شدن جوجه‌ها تا تبدیل شدن به مرغ ۴۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشد دقیقاً این کاهش جوجه‌ریزی در آبان ماه و آذرماه خودش را نشان داد همچنین پیش بینی می‌شود با شرایط کنونی بحران مرغ در ابتدای زمستان و آخر آذرماه هم دیده شود.

مشکل احتکار مردمی بود

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ تن مرغ گوشتی در استان تولید می‌شود که ۳۰ الی ۳۵ تن آن در درون استان مصرف می‌شود، گفت: مابقی این تولید به استان‌های دیگر صادر می‌شود که البته باید گفت ۹۹ درصد این صادرات به شهر تهران با بازار جذابی که دارد، صورت می‌گیرد.

علی تشنه دل با بیان اینکه مشکل کمبود مرغ در سطح استان سمنان نداریم، بیان کرد: دو مشکل در استان وجود دارد نخست اینکه مرغداران بازار تهران برایشان جذابیت بیشتری دارد در نتیجه مرغ‌های تولیدی شأن را بهتر می‌دانند که در آن بازار ارائه کنند و ثانیاً مردم وقتی در شهریورماه و مهر و حتی آبان ماه خبرهای افزایش قیمت مرغ در استان‌های مجاور را شنیدند به احتکار خانگی دست زدند و اگر خانواده‌ای دو مرغ مصرف می‌کرد، چهار مرغ خریداری کرد تا کمبود نشود در نتیجه مرغ در استان کم شد.

وی با بیان اینکه ما با دو مقوله گرانی و گران فروشی روبرو هستیم. با افزایش نهاده‌های دامی فاکتورهای تولید مرغ نیز به طبع آن افزایش می‌باید که این امر طبیعی است، ابراز کرد: پس از قیمت مصوب مرغ با توان حداکثری از نیروهای بازرسی سازمان و با همکاری خود اصناف با هرگونه گران فروشی برخورد قاطع شده است و نظارت در بازار مرغ تشدید شده است.

مرغ داران سهمیه شأن را افزایش دهند

علیرضا شریفی نژاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سهمیه ۲۰ درصدی تحویل مرغ از سوی مرغداران وجاهت ندارد، گفت: باید افزایش سهمیه را شاهد باشیم تا کمبودهای بازار رفع شود هرچند می‌دانیم که مرغداران مشکلاتی از جمله تأمین نهاده‌های طیور دارند.

شریفی نژاد با بیان اینکه ۴۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی در استان وجود دارد، بیان داشت: برای رفع مشکلات مرغداران و دامداران نشست‌های مختلفی با حضور مسئولان ذی‌ربط در حوزه تأمین نهادها و دیگر مشکلات و مسائل و موانع تولید در این زمینه برگزار شده و امیدواریم با همکاری یکدیگر به زودی شاهد رفع و کاهش مشکلات مرغ باشیم.

وی از نظارت بر بازار نیز خبر داد و افزود: دستگاه‌های نظارتی بر شیوه عرضه و چرخه توزیع مرغ نظارت ویژه‌ای داشته و در این مدت که در مقاطعی شاهد کمبود مرغ بودیم، این نظارت‌ها تشدید نیز شده است از سوی دیگر مردم نیز می‌بایست با ما همکاری داشته باشند و لذا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به اندازه کافی در بازار موجود است و باید در عرضه نظارت خوبی را داشت.

مرغداران شاکی هستند

دیگر مرغدار استان سمنان نیز با طرح این پرسش که چرا باید مرغی که برای تولیدکننده کیلوگرمی ۱۴ هزار تومان تمام می‌شود را ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان به دولت فروخته شود در حالی که برای بازار تهران حداقل قیمت کیلوگرمی ۲۰ هزار تومان است و نقداً هم پول آن پرداخت می‌شود؟ می‌گوید: مسئولان استان سمنان انتظار بی جایی از مرغداران دارند آنها می‌گویند شما ضرر کنید تا ما بتوانیم گزارش عملکرد به مردم بدهیم.

شریفی با بیان اینکه آیا این حرف منطقی نیست که ما می‌گوئیم دولت یک قدم برای ما بردارد تا ما ۱۰ قدم برای او برداریم؟ ابراز داشت: کجا دولت توانسته مشکل ما را در تأمین نهاده‌ها و سویا و…. حل کند که حالا من مرغدار بیایم کنار او بایستم و برایش مرغ تولید کنم؟ مرغ تولیدی‌ام را راحت و بدون دردسر بار کامیونت کرده به تهران اعزام می‌کنم و ۱۵ دقیقه بعد هم وجه نقد در حسابم است چرا باید یک تن مرغ را کیلویی چهار تا پنج هزار تومان ارزان‌تر از بازار تهران به دولت بفروشم؟

وی می‌افزاید: مشکل ما این است که کسانی برای مرغداران تصمیم می‌گیرند که هنوز مرغ را از نزدیک ندیده‌اند و همیشه پشت میزهایشان زیر کولر و شوفاژ نشسته و برای سرنوشت من و دیگر مرغدارانی که زندگی امروز و فردایشان را گذاشته‌اند تصمیم می‌گیرند. امروز مرغداری همان قدر خطرناک است که قمار! این شرایطی است که مسئولان استان سمنان برای ما ایجاد کرده‌اند حالا شما بگویید من چرا باید برای این مسئولانی دل بسوزانم؟

مرغ‌ها گرسنه هستند

دیگر مرغدار با بیان اینکه مرغ‌ها امروز غذا ندارند بخورند به خبرنگار مهر، می‌گوید: مشکل ما مرغداران این است که به جای دلالی به فکر تولید و اشتغال‌زایی افتاده‌ایم و با ما مانند مجرم‌ها برخورد می‌شود حال آنکه گناه ما فقط این است که میلیاردها تومان سرمایه را آورده‌ایم تا غذای مردم را تأمین کنیم.

حسینعلی محمدی با بیان اینکه امروز نهادهای طیور کم هستند و مرغ‌ها غذایی برای خوردن ندارند، بیان کرد: به جای اینکه دولت فکر به حال سویایی کند که باید پاکتی از مغازه‌ها کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بخریم به ما فشار می‌آورد که مرغ را به ضرر به من بفروشید تا بین مردم توزیع کنم! این انصاف است؟ همان ۲۰ تا ۳۰ درصد تولیدی مرغداری‌ها هم که به دولت داده می‌شود از ترس تسهیلات و وام است وگرنه اگر مرغداران مختار بودند یک بال مرغ به دولت نمی‌دادند.

وی می‌افزاید: مرغداری صنعتی است که اولاً نیازمند هزینه بسیار زیاد است ثانیاً مکان آن به درد هیچ شغل و کارگاه دیگری نمی‌خورد زیرا شرایط فیزیکی خاص خود را دارد و اصلاً نمی‌شود در آن شغل دیگری زد در نتیجه ما مثل دیگر سرمایه گذاران نمی‌توانیم شغلمان را عوض کنیم ما مجبور هستیم با هر شرایطی بمانیم کار کنیم و یا تعطیل کنیم و ورشکست شویم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۸۰ واحد مرغداری طبق اعلام غیر رسمی کارشناسان در سطح استان سمنان به واسطه مشکلات عدیده اقتصادی تعطیل شده‌اند از سوی دیگر دولت به جای فشار آوردن به مرغدار بهتر است به شرکت‌های پروتئینی که سود اصلی را در مرغ می‌کنند و مرغ‌های ۲۰ هزار تومانی را ۴۸ هزار تومان می‌فروشند فشار بیاورد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا