انرژی

انسداد ۸۵۸ حلقه چاه غیرمجاز آب در تهران

از ابتدای سال تاکنون ۸۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود شده که بیشترین تعداد، مربوط به شهرستان‌های تهران و پردیس و شهریار بوده، همچنین طبق اعلام مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای تهران در همین زمان ۲۰۸ عدد کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به افت روز افزون سطح آب‌های زیرزمینی و ممنوعیت توسعه بهره برداری جهت مصارف کشاورزی و محدودیت‌های استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و نظر به تغییر نگرش وزارت نیرو از طرح‌های سازه‌ای به طرح‌های پیشگیرانه مانند طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از تخلفات منابع آبی در محدوده عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران امری ضروری است.

در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون،  ۲۰۸ عدد کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است که طبق گفته های حمید شاهرخ نیا – مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای تهران هدف از این اقدام مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات است؛ چرا که با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال، میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می‌شود.

همچنین بخوانید

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون، ۴۷ دستگاه حفاری غیر مجاز نیز توقیف شده است که امور منابع آب دماوند با ثبت ۱۹ مورد توقیف دستگاه غیر مجاز عملکرد خوبی را در این حوزه رقم زده است.

شاهرخ نیا به انجام ۲۷ مورد عملیات  تقلیل منصوبات چاه های مجاز توسط امور های منابع آب استان اشاره کرد و گفت: با این اقدامات، از اضافه برداشت دو میلیون و ۵۱۸ هزار متر مکعب آب از سفره های آبی استان تهران جلوگیری به عمل آمده است.

طبق اعلام وزارت نیرو، مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی وظیفه اصلی و یکی از تکالیف قانونی ما است، افزود: امیدواریم در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری، با همت  هر چه بیشتر درهمه ارکان شرکت، مسائل مربوط به صیانت از منابع آب با جدیت بیش از پیش پیگیری شود.

شاهرخ نیا گفت: مقرر شده با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های کنتورسازی در قالب تسهیلات امکان نصب کنتورهای حجمی هوشمند آب و برق برای بهره برداران مهیا شود.

بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

این صحبت ها در حالی است که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که طبق اعلام مسوولان  در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه بسته شده است.

سالانه ۶.۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی کشور اضافه برداشت صورت می‌گیرد که این امر باعث شده هم اکنون کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کشور به نزدیک ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برسد که رقمی قابل توجه است. این میزان برداشت چیزی فراتر از میزان آب تجدیدپذیر کشور تخمین زده شده چراکه میزان آب تجدیدپذیر بر اساس متوسط بارشهای بلندمدت در کشور تعریف می‌شود که رقم آن براساس متوسط بارشهای ۴۵ ساله، حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

از سوی دیگر در سالهای اخیر که درگیر خشکسالی بوده و با کاهش بارندگی مواجه شدیم، میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور به نزدیک ۱۰۵ میلیارد مترمکعب نیز رسید و این رقم بستگی به میزان بارندگی سالانه متفاوت است، در حالی که طبق اعلام زهرایی – دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو – حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و حدود نیمی از چاه‌های غیرمجاز کم عمق و در شمال کشور از جمله استان‌های گیلان و مازندران و همچنین استانهای شمال غرب کشور بوده و مابقی چاه‌ها نیز در سایر استان‌ها پراکنده هستند.

وی  با بیان این‌که در استان‌های شمالی و شمال غربی عمده اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی از همین چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد، گفت: در استانهای جنوب و جنوب شرقی نیز بین ۵۰ تا ۸۸ درصد برداشتهای غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی از چاههای غیرمجاز انجام است. همچنین در برخی مناطق دیگر کشور مانند نوار شرقی  و فلات مرکزی، عمده اضافه برداشتی که از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد مربوط به اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده استان یزد با حدود دو برابر برداشت نسبت به آب قابل برنامه‌ریزی اعلام‌شده توسط وزارت نیرو رکورددار  در این حوزه است و پس از آن استان‌های نوار شرقی کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با ۱۶۰ تا ۱۸۰ درصد اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما استان‌های شمالی در حاشیه دریای خزر و استان‌های شمال غربی وضعیت بهتری در این زمینه دارند، اما میزان اضافه برداشت در آن‌ها نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی است که همین امر باعث شده منابع آب زیرزمینی در استان‌های مختلف کشور دچار ناپایداری شود.

طی ۲۰ سال گذشته، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبهای زیرزمینی کشور برداشت شده که این آمار بیانگر اهمیت توجه به آبهای زیرزمینی و نجات این مایه حیاتی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا