انرژی

ماراتون بی سر و صدای اوپک پلاس برای نجات توافق نفتی

پس از این که شکست مذاکرات درباره ادامه محدودیت عرضه فعلی نفت در سال میلادی آینده، شکافهای خطرناک در همبستگی اعضای اوپک پلاس را نمایان ساخت، اوپک و متحدانش بی سروصدا برای حل اختلافات تلاش می کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بازیگران اصلی در گروه اوپک پلاس که شامل ۲۳ کشور است، تلاشهای دیپلماتیکشان را حول اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره میزان تولید نفت در سال آینده متمرکز کرده اند. این تولیدکنندگان در تلاش هستند تا پیش از نشست رسمی روز پنج شنبه وزیران که برگزاری آن در روز سه شنبه به دلیل بن بست مذاکرات لغو شد، به سازشی درباره سیاست تولید دست پیدا کنند.

اوپک و متحدانش امسال با کاهش تولید تاریخی در واکنش به سقوط بی سابقه تقاضا برای نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، بازار نفت را از فروپاشی نجات دادند. اگر پیمان کاهش تولید شکست بخورد، قیمتها دوباره ریزش پیدا خواهند کرد و کل صنعت نفت از کشورهای کوچکی مانند گابن گرفته تا غولهای بزرگی مانند اکسون موبیل صدمه خواهند دید.

همچنین بخوانید

اختلافاتی که روز دوشنبه میان سعودیها و اماراتیها وجود داشت، مانع از توافق واضح اوپک درباره به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید در ژانویه سال ۲۰۲۱ شد. شکاف میان این دو صادرکننده بزرگ منطقه خلیج فارس که متحد سنتی یکدیگر هستند، با فشار ابوظبی برای داشتن یک سیاست نفتی مستقل ظاهر شده است.

نمایندگان روز سه شنبه در حال مشورت با دولتهایش و تبادل تلفنی نظرات بودند. در حال حاضر نتایج این رایزنیها مشخص نیست اما برخی از مقامات به طور محرمانه ابراز امیدواری کرده اند که سرانجام به راهکاری دست پیدا کنند.

هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت آر بی سی در این باره گفت: بروز اختلافات در اوپک پلاس متداول است و این بار تنشها بالاست اما ما بر این باوریم که این گروه سرانجام به سازشی برای حفظ وجهه خود دست پیدا می کند و تمدید کوتاه مدت محدودیت عرضه فعلی، محتملترین گزینه خواهد بود.

اکثر اعضای اوپک در نشست رسمی مجازی وزیران در روز دوشنبه موافق به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید ۱.۹ میلیون بشکه در روز به مدت سه ماه بودند. موج جدید شیوع ویروس کرونا به اقتصاد جهانی ضربه زده و آنها بر این باورند که تقاضا ضعیفتر از آن است که بتواند عرضه بیشتر نفت را جذب کند.

به گفته نمایندگان اوپک، اما امارات متحده عربی مخالف بود و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی بدون ابراز مخالفت آشکار، روی شرایط سخت گیرانه ای اصرار داشت که دستیابی به توافق را غیرممکن کرد.

امارات متحده عربی می گوید کشورهایی که به سهمیه کاهش تولیدشان عمل نکرده اند باید در زمینه کاهش تولید جبرانی که تا حد زیادی آن را نادیده گرفته اند مسئول شناخته شوند.

طبق تحلیل داخلی اوپک پلاس، عراق به دلیل مازاد تولیدی که در فاصله ماه مه تا اکتبر داشته است، باید ۶۱۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید جبرانی انجام دهد. روسیه با ۵۳۰ هزار بشکه در روز مازاد تولید، دومین متخلف بزرگ گروه است.

اما عراق نمی تواند کاهش تولید عمیقتری انجام دهد و همواره خواستار توجه این گروه به اقتصاد ضعیفش و دریافت سهمیه تولید بالاتر بوده است. در این بین روسیه به دلیل اهمیتی که برای اتحاد اوپک پلاس دارد، از انتقاد سعودیها در امان بوده و این موضوع انتقاد سایر اعضا را به دنبال داشته است.

منابع آگاه اظهار کردند شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست روز دوشنبه به نشانه عصبانیت اعلام کرد که از سمت ریاست مشترک کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس استعفا خواهد کرد و این سمت به المزروعی پیشنهاد شد اما وی نپذیرفت.

آمریتا سن، یکی از موسسان شرکت انرژی اسپکتس به تلویزیون بلومبرگ گفت: بازار جدی بودن این اختلاف را تا حدودی دست کم گرفته است چرا که امارات یکی از بزرگترین متحدان عربستان سعودی است. وی نتیجه نشست هفته جاری را پیش بینی نکرد اما انتظار دارد این تنشها در سال آینده ادامه پیدا کند.

نارضایتی عمیق

به گفته کرافت، این اختلاف نظر نارضایتی عمیق امارات متحده عربی از محدودیت عرضه اوپک را نمایان می کند که برای همبستگی گروهی در سال ۲۰۲۱ خوشایند نیست.

بی صبری ابوظبی در طول تابستان باعث شد از پایبندی به توافق کاهش تولید تخطی کرده و نفت بیشتری تولید کند. این موضوع سعودیها را عصبانی کرد و المزروعی برای یک سرزنش علنی به ریاض احضار شد.

اگرچه امارات متحده عربی متعاقب این انتقاد به جبران پرداخت اما ابوظبی معتقد است که سهمیه تولید فعلی غیرمنصفانه است و مایل است بیشترین سرمایه گذاری را روی ظرفیت تولید انجام دهد. این امیرنشین همچنین شاخص قیمت منطقه ای جدیدی را بر مبنای گرید نفتی جدید موربان برنامه ریزی کرده اما محدودیت عرضه تا حدودی مانع طرح مذکور شده است.

حتی دو هفته پیش اماراتیها به صورت محرمانه خروج از عضویت اوپک را بررسی کرده بودند. تحلیلگران تحولات اخیر را جدیدترین نمونه از چارچوب سیاست خودمختاری می دانند که توسط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دنبال می شود.

با این حال بسیاری از ناظران نفتی انتظار دارند روز پنج شنبه توافقی درباره سیاست تولید سال آینده حاصل شود. عبدالمجید عطار، وزیر نفت الجزایر که در حال حاضر ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، روز سه شنبه به یک شبکه رادیویی گفت: به تاخیر انداختن برگزاری نشست نشان می دهد که این گروه مایل است به توافقی دست پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک با دیدارهای دشوار بیگانه نیست. نشست آوریل این گروه درباره توافق فعلی کاهش تولید چند روز طول کشید زیرا مکزیک حاضر نبود سهمیه کاهش تولیدش را قبول کند. در سال ۱۹۸۶ یکی از دوره های مذاکرات در ژنو ۱۷ روز طول کشید و پس از آن فورا با یک مذاکرات ۱۰ روزه دنبال شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا