صنعت، معدن، تجارت

دریافت ۲۰ هزار فقره شکایت مردمی پیرامون کالا و خدمات در آبان ۹۹

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در آبان ماه سال جاری ۲۰ هزار و ۴۲۹ فقره گزارش و شکایت مردمی پیرامون کالا و خدمات دریافت کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، در آبان ماه امسال ۲۰ هزار و ۴۲۹ فقره گزارش و شکایت مردمی پیرامون کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده است.

بر این اساس ۲۰ هزار و ۱۸۳ فقره از شکایت‌های دریافتی معادل ۹۹ درصد قابل پیگیری و ۲۴۶ فقره دیگر معادل یک درصد غیر قابل پیگیری بودند.

از مجموعه شکایات رسیدگی شده تعداد ۵ هزار و ۱۱۸ فقره معادل ۲۵ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی و ۷ هزار و ۳۲۸ فقره معادل ۳۶ درصد منجر به عدم احراز تخلف و ۷ هزار و ۹۸۳ فقره دیگر معادل ۳۹ درصد به علت انجام کارشناسی در حال پیگیری می‌باشد.

همچنین از این تعداد شکایات ۱۸ هزار و ۱۴۶ فقره معادل ۸۹ درصد مربوط به کالا و ۲ هزار و ۲۸۳ فقره معادل ۱۱ درصد مربوط به خدمات بوده است.

بیشترین شکایت‌های دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری است.

شایان ذکر است که بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گران فروشی و تقلب است.

همچنین در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۴ هزار و ۵۷۱ فقره معادل ۷۱ درصد به صورت تلفنی، ۳۰ هزار و ۳۴ فقره معادل ۱۵ درصد به صورت حضوری و ۲ هزار و ۸۲۴ فقره معادل ۱۴ درصد کتبی بوده است.

گفتنی است، در آبان ماه امسال تعداد ۲۰ هزار و ۴۲۹ شکایت دریافت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش داشته است، به طوری که استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز با افزایش تعداد شکایات و استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی و اصفهان با کاهش شکایات مواجه بودند. تعداد شکایات دریافتی در بازه زمانی آبان ماه ۱۳۹۸ نیز ۲۱ هزار و ۸۷۲ فقره بوده است.

افزایش ۵ درصدی سهم شکایات بررسی شده

شایان ذکر است که سهم شکایات بررسی شده (متخلف غیر متخلف) از کل شکایات قابل پیگیری در آبان ماه به میزان ۶۱ درصد بوده که نسبت به مهر ماه سال جاری ۵ درصد افزایش داشته است.

ضمناً بر اساس تدابیر اتخاذ شده، از مجموعه شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شدند ۵۴۲ فقره با برآورد ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۷۷۴ ریال منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضائی اجتناب شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا