صنعت، معدن، تجارت

بلاتکلیفی قطب صنعت ریلی کشور در بی‌اعتنایی دولت

اراک- قصه پر غصه واگذاری واگن پارس اراک سالهاست بین دولت و بخش خصولتی ادامه دارد و این بار تعلل و کشمکش وزارت صمت و دفاع مانع اصلی رونق تولید در بزرگترین سازنده لوکوموتیو و واگن کشور است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- فریده خدادادی: سال ۱۳۵۳ اولین و بزرگ‌ترین سازنده لوکوموتیو و واگن در ایران و خاورمیانه در مساحت ۲۳ هکتاری در اراک با مشارکت ۶۰ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) و ۴۰ درصدی راه آهن تأسیس شد و شرکت واگن پارس نام گرفت و محصولاتی از قبیل لوکوموتیو، واگن باری، واگن سوخت، واگن مواد شیمیایی، واگن مسافربری و… تولید کرد.

پس از چند سال به دلیل سیاست‌های خصوصی‌سازی هم راه‌آهن و هم سازمان گسترش موظف به فروش آن شدند و در نتیجه واگن‌پارس عملاً به نوعی وارد بخش نیمه‌دولتی شد و ایران‌خودرو سهام آن را خرید و در ادامه پس از ایران‌خودروی نیمه‌دولتی مجدداً به یکی از تعاونی‌های وزارت دفاع رسید و به بخش دولتی برگشت.

سال ۸۵ نزدیک به ۴۵۴ دستگاه واگن در این شرکت تولید شد و از سال ۸۵ تا سال ۹۵ روند تولید در شرکت کاهش یافت به طوری که در سال ۹۵ تولید چیزی در حدود ۵۲ دستگاه واگن انجام شد که از این میان ۲۰ دستگاه تعمیری بودند.

متأسفانه تا سال ۹۵ هیچ شرکتی برای عقد قرارداد با واگن پارس اطمینان و اعتماد لازم را نداشت چون با مشکلاتی همچون بدهی، مسدود بودن حساب و ضبط اموال موجود در انبارها روبرو بود. اما انتهای سال ۹۵ تصمیم برای بازگشت تولید به واگن پارس اتخاذ شد.

سازمان گسترش در یک اشتباه فاحش مجدداً آن را با مطالباتش تهاتر کرد و دوباره واگن پارس را از وزارت دفاع خرید. از این مرحله همان چیزی که از واگن پارس مانده بود هم از بین رفت و عملاً شرکتی کاملاً دولتی شد، در حالی که مالکش واقعی نبود.

پیمانی که در سال ۱۳۹۶ بین ای درو و ترنس‌مش روسیه بسته شد و طبق آن قرار شد شرکت ترنس‌مش روسیه ۸۰ درصد سهام واگن‌پارس را خریداری کند، اما به‌دلیل شدت‌گرفتن تحریم‌ها این امر محقق نشد.

در شهریورماه ۱۳۹۸ مقرر شد سهام عمده واگن‌پارس اراک به گروه مپنا واگذار شود.

دی ماه سال گذشته بود که استاندار مرکزی در نشست مجمع نمایندگان و استاندار مرکزی در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرپرست سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و صنایع ایران، مدیران عامل بانک ملی و کشاورزی، مدیران مپنا از انعقاد قرارداد انتقال واگن پارس به عنوان قدیمی ترین شرکت واگن ساز کشور با سابقه بیش از ۴۰ سال، به مپنا خبر داد که متأسفانه انتقال این سهام تاکنون انجام نشده است.

خرداد ماه امسال رئیس کل دادگستری استان در بازدید از شرکت واگن پارس عنوان کرده بود که مجموعه استانداری مرکزی مکاتبه‌ای با دولت و معاون اول رئیس جمهور در ارتباط با تسریع واگذاری این واحد صنعتی به شرکت مپنا داشته باشند و تمام جوانب فنی، مهندسی و حقوقی آن نیز باید رعایت شود.

رفع موانع تولید در دستور کار است

مهر ماه سال جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم‌حسینی در نشست پیگیری مشکلات شرکت‌های آذرآب، هپکو و واگن پارس که با حضور استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه رفع موانع تولید را در دستور کار داریم، تصریح کرد: فعال کردن واحدهای راکد و رفع موانع تولید را به عنوان یکی از اولویت برنامه‌ها به مجلس ارائه داده و بر همین محور نیز حرکت می‌کنیم که حل مشکلات این سه کارخانه نیز در همین راستا است.

به گفته وی، افزایش اشتغال و تثبیت مدیریتی با واسپاری این مجموعه‌ها به شرکت‌های توانمند و ورود سرمایه گذاری جدید محقق خواهد شد.

اعتراضات کارگران واگن پارس نسبت به نامعلوم بودن سهامداری مپنا

شرکت واگن پارس ۷۰۰ نفر پرسنل دارد که ۳۰۰ نفر آنها در بخش تولید فعالیت دارند و ماهانه باید چندین میلیارد تومان حقوق به پرسنل پرداخت شود باید دانست که مشکل کارگران پرداخت حقوق نیست، بلکه مشخص نشدن وضعیت سهامداری شرکت است و این مسأله موجب بروز اعتراضاتی در روزهای گذشته در داخل کارخانه شده است.

در این‌باره رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آبان ماه سال گذشته واگذاری سهام شرکت مطرح شد و بیش از یک‌سال از این مسأله می‌گذرد و هیچ اتفاقی نیافتاده است.

جولایی گفت: با توجه به بلاتکلیفی مساله سهامداری شرکت، مدیر شرکت از اختیارات چندانی برخوردار نیست و هر نوع برآورده ساختن مطالبات کارگران منوط به مشخص شدن موضوع سهامداری مپنا است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با مشکل مواد اولیه، بدهی بانک‌ها و … در شرکت مواجه هستیم و هر فردی که به دنبال قرار داد با شرکت است نمی‌داند با مپنا، واگن پارس، وزارت دفاع؛ کدام‌یک طرف است و این بلاتکلیفی بیشتر از همه چیز کارگران را آزار می‌دهد.

رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک عنوان کرد: دریافتی کلی پرسنل شرکت واگن پارس از شرکت‌های همجوار پایین‌تر است و کارگران بارها نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و از ۲ سال پیش تاکنون از سوی مدیریت اقداماتی اعم از حق مسکن و حق انگیزشی، اندکی به حقوق کارگران اضافه شده است، اما هنوز پرسنل واگن پارس دارای دریافتی‌های پایینی هستند، که در این شرایط اقتصادی آنها را در شرایط سختی قرار داده است.

وی نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و تاکید کرد که این مشکلات باید حل شود.

رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک عنوان کرد: مدیر عامل شرکت در تلاش است که بدهی به بدهی‌های شرکت افزوده نشود. از طرفی سهامدار نداریم و بدهی‌های گذشته به بانک‌ها فرا می‌رسد و با ورود مپنا مشکلات پرداخت حقوق پرسنل، خرید مواد اولیه و نقدینگی و… حل خواهد شد.

شرکت‌های کوچک رقیب تهدیدی برای واگن پارس

وی وجود شرکت‌های کوچک دیگر را رقیب واگن پارس عنوان کرد و گفت: این شرکت‌های رقیب روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند و برای واگن پارس با این همه زیر ساخت تهدید هستند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند سالی است که قصه پر غصه واگن پارس در بروکراسی دولت گرفتار شده و در طول این سال‌ها متأسفانه سازمان گسترش و نوسازی حقوق قانونی این صنعت را تضییع و از رونق تولید در این شرکت جلوگیری کرد.

علی اکبر کریمی گفت: با وجود اینکه از سال ۹۵ بحث واگذاری سهام شرکت واگن پارس به مپنا مطرح شد، متأسفانه در آن برهه با وجود کارشکنی در وزارت صنعت به ویژه سازمان گسترش این مهم انجام نشد و مالکیت این شرکت که در آن سال با وزارت دفاع بود باید به مپنا انتقال پیدا می‌کرد، اما متأسفانه افرادی که در سازمان گسترش بودند اهداف خاصی دنبال می‌کردند عملاً اجازه این انتقال را ندادند و شرکت واگن پارس با اصرار و فشار را به سازمان گسترش منتقل کردند.

سازمان گسترش اقدام خاصی در واگن پارس انجام نداده است

وی افزود: در چند سال اخیر یعنی از سال ۹۶ تاکنون با در اختیار گرفتن شرکت توسط سازمان گسترش هیچ اقدام مشخصی در این شرکت انجام نشده است به طوری که هیأت مدیره ثابت گمارده نشده و در امور حقوقی، بحث تولید حمایت لازم را به عمل نیاورند و به نحوی شرکت رها شده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: سال گذشته با وجود تغییرات وزارت صمت و سازمان گسترش این توافق حاصل شد که سهام شرکت به مپنا واگذار شود و با پیگیری به عمل آمده در دی ماه سال گذشته در رسانه‌ها خبری مبنی بر انعقاد تفاهم نامه‌ای بین سازمان گسترش، شرکت مپنا و وزارت دفاع برای واگذاری منتشر شد اما با وجود انعقاد این تفاهم نامه از دی ماه سال گذشته تا کنون متأسفانه فرایند قانونی انتقال سهام شرکت واگن پارس به مپنا طی نشده و صورت نگرفته است.

کریمی با اشاره به تغییر مدیریت در وزارت صمت گفت: در ماه‌های گذشته ۲ وزیر و ۲ سرپرست در این وزارتخانه منصوب شدند. رزم حسینی قول داد این موضوع را پیگیری کنند و با در خواست بنده جلسه‌ای را برگزار و به سازمان گسترش تکلیف کرد که فرآیند اداری را در اسرع وقت طی کند. سازمان گسترش بر حسب دستور وی قرارداد همکاری را انجام داد، اما در این مقطع مشکل دیگری از سوی وزارت دفاع مطرح شد و این موضوع در پیچ و خم اداری وزارت دفاع و صمت گیر کرد. نزدیک به سه ماه است که این موضوع در کش و قوس‌های فراوان قرار دارد.

نبود عزم و اراده جدی در وزارت صمت برای تعیین تکلیف سهامداری مپنا

وی افزود: این موضوع در جلسه حوزه معاونت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور مطرح شده و تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و به نظر می‌رسد شاید در وزارت صمت عزم و اراده جدی برای پیگیری و تعیین تکلیف این موضوع وجود ندارد و هر اختلافی بین این دو وزارتخانه دولتی است، برای دولت بد است که یک موضوعی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانست رسیدگی کند، را چند سال بلاتکلیف رها کرده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مدتی است که دوره مدیریت قانونی هیأت مدیره شرکت واگن پارس به اتمام رسیده است و افراد و مدیر فعلی نمی‌تواند در شرکت مدیر باشند و کسی به این موضوع توجه نمی‌کند و تذکرات لازم داده است و با وزارت دفاع نیز صحبت شده، اما متأسفانه اراده و عزم در مسئولان امر وجود ندارد اما در مجلس به طور جد این مسأله را دنبال می‌کنیم و به عنوان یکی از مثال‌های ناکارآمدی‌ها در مجموعه دولت و عدم تصمیم به موقع واحدهای تولیدی، شرکت واگن پارس است.

کریمی تصریح کرد: امروز توجه به شرکت واگن پارس به عنوان بزرگ‌ترین صنعت ریلی از اولویت‌ها است و اگر مشکلات قانونی، مدیریتی و مالی و مالکیتی آن حل شود می‌توان جهش بزرگ در صنعت ریلی را شاهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرکت مپنا برای سرمایه گذاری در شرکت واگن پارس اعلام آمادگی کرده است زیرا این تغییر اقدام مبارکی خواهد بود اما با وجود پیگیری‌های مسئولین و نمایندگان مجلس این موضوع ساده در بروکراسی دولتی بین وزارت دفاع و وزارت صنایع باقی مانده است.

وزارت صمت و سازمان گسترش متولی انتقال سهام واگن پارس به مپنا هستند

کریمی خاطر نشان کرد: وزارت صمت و سازمان گسترش به طور مشخص به دلیل در اختیار داشتن سهام شرکت واگن پارس متولی و مسئول انتقال این سهام به مپنا هستند و باید سازمان گسترش نسبت به کارشکنی در این حوزه پاسخ‌گو باشد.

استاندار مرکزی چهارم آذرماه در آئین رونمایی از نخستین لوکوموتیو پارس ۳۳ به عنوان جدیدترین محصول شرکت واگن پارس اراک از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد به موضوع واگذاری شرکت واگن پارس به مپنا و رفع موانع ایجاد شده در این امر در حوزه وزارت دفاع ورود کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا