كشاورزی و دامپروری

مجوز تولید واکسن بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور صادر شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بذر واکسن بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور تولید شده است و تاکنون سه شرکت بخش خصوصی مجوز تولید واکسن این بیماری را گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی‌صفر ماکنعلی در رابطه با نقش سازمان دامپزشکی، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت دام به عنوان یک سازمان بین المللی مسئولیت‌ها و تکالیف سازمان‌های دامپزشکی را در جهان مشخص کرده است؛ در کشور ما هم با استناد به قانون مدنی جمهوری اسلامی، سازمان‌هایی که مرجع علمی نزد مراجع ذیصلاح بین المللی هستند وظایف و مسئولیت‌های‌شان تکالیف قانونی محسوب می‌شود.

وی با بیان این که دامپزشکی دو محور اصلی برای فعالیت دارد، افزود: یکی از این محورها، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های فرامرزی و مشترک بین انسان و حیوان است که در این خصوص برای حدود ۱۶۰ بیماری، برنامه‌هایی را در پنج محور تدوین کرده‌ایم.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در کشور ما وظیفه دامپزشکی تنها تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی است در حالی که در دنیا تضمین سلامت فراورده‌های خام و غیرخام بر عهده دامپزشکی است.

وی با اشاره به آمار سالانه تولیدات دام، طیور و آبزیان در کشور، خاطرنشان کرد: این تولیدات از مرحله پرورش تا عرضه برای مصرف‌کننده تحت رصد، پایش و نظارت دامپزشکی قرار دارد.

تولید بذر واکسن تب برفکی در مرز خودکفایی

وی در رابطه با کاهش بیماری تب مالت در کشور، تصریح کرد: تب مالت بیماری رایج بین دام و انسان است و ما ۸ میلیون تن شیر در دامداری‌های صنعتی تولید می‌کنیم که با بررسی و نظارت مستمر، میزان تب مالت انسانی در استان تهران با بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت، به کمتر از ۴۰۰ نفر در سال رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با کنترل بیماری تب برفکی در کشور عنوان کرد: تب برفکی یک بیماری راهبردی است و با توجه به تمهیدات سازمان دامپزشکی و حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آمده، در حوزه تولید بذر این واکسن به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ شرکت‌های خصوصی این توانایی را خواهند داشت که این واکسن را تولید کنند.

وی افزود: ما علاوه بر اینکه این بیماری را در گاوداری‌های شیری و گوشتی کنترل کرده‌ایم، رکورد کنترل بیماری را در گاوداری‌های شیری در ۱۴ سال اخیر زده‌ایم.

تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور

ماکنعلی با اشاره به این که در حال حاضر، کشور ژاپن درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است و حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار پرنده را تحت کنترل قرار داده است، بیان کرد: در ایران این بیماری که در سال ۹۶ بالغ بر ۲۶ میلیون قطعه پرنده را تلف کرد، کنترل شده‌ است؛ در سال جاری علیرغم این که این ویروس در اصلاندوز اردبیل، گلزار تهران، مازندران و میقان اراک مشاهده شده اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشخیص قطعی آن داده شد و گزارش، تایید، مهار و مختومه را در این چهار بخش انجام دادیم.

وی با اشاره به تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: بذر مورد نیاز تولید واکسن بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور تولید و در روزهای اخیر از آن رونمایی شد؛ ماده اساسی برای رصد و پایش بیماری‌ها، آنتی‌ژن است که در داخل تولید شده و با این اقدام از هدر رفت یک میلیارد تومان جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: تاکنون سه شرکت در بخش خصوصی مجوز تولید واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان را گرفته‌اند.

تاثیر کنترل بیماری لکه سفید بر افزایش تولید میگو

ماکنعلی درباره بیماری آبزیان مانند لکه سفید میگو و VHS، اظهار کرد: برنامه‌های ملی راهبردی را در زمینه این بیماری‌ها عملیاتی کرده‌ایم و در سال ۹۹ با کاهش کانون و مهار بیماری لکه سفید، رکورد تولید میگو را زدیم.

وی افزود: همچنین در بیماری VHS هم از ۳۸۰ کانون در سال به ۴ کانون رسیده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال‌های گذشته بیماری پپریَن در کرم ابریشم شیوع پیدا کرد که با مهار آن میزان تولید کرم ابریشم نسبت به گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.

مهار تب برفکی و نیوکاسل با واکسن تولید داخل

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۳ درصد از کانون‌های بیماری نیوکاسل کاهش یافته است و برنامه‌ای را برای مهار بیماری سالمونلا طراحی و ابلاغ کرده‌ایم که در حال انجام است.

ماکنعلی گفت: تولید واکسن در زمینه واکسن PPR، تب‌برفکی و نیوکاسل G7 مازاد بر نیاز داخل است اما در گذشته نیازمند واردات بودیم،‌ همچنین ۳ واکسن جدید طیور هم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراحل اولیه ساخت را طی می‌کند.

وی ادامه داد: در تولید واکسن تب سه روزه هم وابسته به ژاپن و اروپا بودیم که تا سال ۱۴۰۰ از واردات این واکسن بی نیاز خواهیم شد و بازارهای کشورهای همجوار را هم به دست می‌آوریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص هویت گذاری دام خاطرنشان کرد: تاکنون ۱.۳ میلیون راس دام شیری و ۶۷ میلیون راس گوسفند و بز هم به صورت ۱۰۰ درصد پلاک‌گذاری شده‌اند.

بخش خصوصی بازوی اجرایی دامپزشکی

ماکنعلی با تأکید بر این که سازمان دامپزشکی اولین دستگاهی بود که به صورت ۱۰۰ درصد درمان را به بخش خصوصی واگذار کرد، گفت: ۲۵۰ آزمایشگاه همکار بخش خصوصی در کنار دامپزشکی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: دامپزشکی در مسیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حرکت می‌کند و تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

 انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا