انرژی

توافق سیاست تولید آتی اوپک پلاس بالاخره نهایی می‌شود؟

اعضای گروه اوپک پلاس پس از تاخیر دو روزه در برگزاری نشست رسمی، قرار است روز پنج شنبه برای نهایی کردن تصمیم درباره سیاست تولید سال ۲۰۲۱ دیدار کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، نمایندگان اوپک پلاس می گویند این گروه در حال دستیابی به توافقی در خصوص کاهش تولید است اما پس از روزها مذاکرات مستقیم میان اعضای کلیدی این گروه شامل روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، جزئیات هر گونه مصالحه احتمالی هنوز مشخص نیست و هنوز زود است گفته شود که پیشرفت حاصل شده در مذاکرات به معنای توافق نهایی است.

این گروه در آوریل موافقت کرده بودند تولیدش را در ژانویه ۲۰۲۱ به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد. اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند احیای تقاضا برای نفت، اوپک پلاس در حال بررسی ادامه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال آینده است. در ابتدا مذاکرات به تاخیر سه ماهه افزایش تولید متمرکز بود اما این گزینه روز دوشنبه در پی اختلاف شدید میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به مانع برخورد کرد. از آن زمان نمایندگان به دنبال یافتن راهکاری برای پیشبرد مذاکرات بوده اند.

به گفته یک منبع آگاه، دولت روسیه پس از مذاکرات داخلی با شرکتهای نفتی روسی موضع خود را مشخص کرده است. این کشور آماده موافقت با تسهیل تدریجی کاهش تولید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ است.

اوپک و متحدانش امسال با کاهش تولید تاریخی در واکنش به سقوط بی سابقه تقاضا برای نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، بازار نفت را از فروپاشی نجات دادند. اگرچه قیمتهای نفت در هفته های اخیر تحت تاثیر اخبار ساخت واکسنهای موفق کووید ۱۹ صعود کرده است اما موج جدید شیوع ویروس کرونا به اقتصاد جهانی ضربه زده و برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که تقاضا ضعیفتر از آن است که بتواند عرضه بیشتر نفت را جذب کند.

 اگر پیمان کاهش تولید شکست بخورد، قیمتها دوباره ریزش پیدا خواهند کرد و کل صنعت نفت از کشورهای کوچکی مانند گابن گرفته تا غولهای بزرگی مانند اکسون موبیل صدمه خواهند دید.

اماراتی ها خواستار این هستند که پیش از تمدید محدودیت عرضه فعلی، همه اعضا به تعهداتی که داشته اند به طور کامل عمل کنند و در مقابل، عربستان سعودی که موافق ادامه محدودیت عرضه است، می خواهد هر آنچه ضروری است برای محدود کردن سطح ذخایر و تقویت قیمتهای نفت انجام دهد.

شدت درگیری میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی ناظران اوپک را متعجب کرده است زیرا این دو همواره متحد نزدیک یکدیگر بوده اند. اما ابوظبی در حال پیگیری سیاست نفتی مستقل تری بوده و خواهان تولید بیشتر نفت است. بی صبری ابوظبی در طول تابستان باعث شد از پایبندی به توافق کاهش تولید تخطی کرده و نفت بیشتری تولید کند. این موضوع سعودیها را عصبانی کرد و المزروعی برای یک سرزنش علنی به ریاض احضار شد. اگرچه امارات متحده عربی متعاقب این انتقاد به جبران پرداخت اما ابوظبی معتقد است که سهمیه تولید فعلی غیرمنصفانه است و مایل است بیشترین سرمایه گذاری را روی ظرفیت تولید انجام دهد. این امیرنشین همچنین شاخص قیمت منطقه ای جدیدی را بر مبنای گرید نفتی جدید موربان برنامه ریزی کرده است اما محدودیت عرضه تا حدودی مانع طرح مذکور شده است. حتی دو هفته پیش اماراتیها به صورت محرمانه خروج از عضویت اوپک را بررسی کرده بودند.

به گفته منابع آگاه اوپک پلاس، روسیه، عراق، نیجریه و امارات متحده عربی همگی تمایل خود را برای عرضه نفت بیشتر به بازار در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر در نشست روز جاری توافقی تصویب شود، از این نظر که قابلیت حفظ همبستگی و نظم گروه را خواهد داشت، زیر ذره بین می رود. انتظار می رود تنشها میان اعضای این گروه در سال آینده دوباره ظاهر شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا