انرژی

گزارشی از افتتاح ٢۵ پروژه صنعت برق در سه استان

صبح امروز ۲۵ پروژه صنعت برق در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان به بهره برداری رسید که طبق اعلام وزیر نیرو ارزش این پرژه ها نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش آرمان اقتصادی، از ۲۵ پروژه آماده افتتاح صنعت برق در سطح کشور، ۱۵ پروژه سهم استان سیستان و بلوچستان، یک پروژه برای استان خراسان رضوی و ۹ پروژه متعلق به استان خوزستان است.

افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

همچنین بخوانید

در استان خراسان رضوی واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی)، افتتاح و بهره‌برداری شد. احداث بخش گازی  نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مپنا به ظرفیت نامی ۹۵۴ مگاوات شامل شش واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی ( V ۹۴.۲) و پست ۴۰۰ کیلوولت در راستای تامین بخشی از نیاز انرژی استان خراسان و شبکه برق کشور در زمینی به مساحت ۵۸ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد-قوچان و در کنار نیروگاه حرارتی توس، از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و سال ۱۳۸۷ کلیه واحدهای گازی این نیروگاه به بهره برداری تجاری رسید.

در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲،  تبدیل نیروگاه گازی فردوسی به سیکل ترکیبی بر مبنای قراردادهای بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در دستور کار گروه مپنا قرار گرفت و عملیات اجرایی احداث بخش بخار این نیروگاه از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه توس (فردوسی) بدون استفاده از منابع مالی دولتی یا صندوق توسعه ملی و تنها با سرمایه‌گذاری مپنا احداث و همه تجهیزات اصلی نیروگاه شامل بویلر، توربین، ژنراتور، سیستم خنک کن و سامانه کنترل در کارخانه های گروه مپنا ساخته شده است.

پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) که در فضایی به وسعت ۶۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری جاده مشهد به قوچان واقع شده است، مشتمل بر سه واحد توربین بخار به ظرفیت جمعا ۴۸۰ مگاوات است.

افزایش ظرفیت تولید نیروگاه به میزان ۵۰ درصد معادل ۴۸۰ مگاوات بدون نیاز به سوخت اضافی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت معادل  ۸۷۰ میلیون لیتر سوخت مایع -گازوییل در سال، افزایش راندمان نیروگاه از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد (صرفه‌جویی معادل ۸۷۰ میلیون لیتر گازوییل به ارزش نقدینگی حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال)، کاهش درجه حرارت گازهای خروجی از دودکش از ۵۲۰ درجه سانتیگراد به ۱۲۰ درجه سانتیگراد (سالیانه معادل ۸۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست) و اشتغال‌زایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم، از جمله دستاوردهای احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) محسوب می‌شود.  

پیاده‌سازی برخی فناوری‌های روز دنیا در راستای مهندسی ارزش، بهینه‌سازی سیستم تغذیه آب بویلرهای بازیاب حرارتی و کاهش تعداد پمپ‌ها و مخازن مربوطه، پیاده‌سازی سیستم بازیاب آب بلودان بویلرها که منجر به کاهش چشمگیر مصرف آب سیکل نسبت به نیروگاه‌های مشابه می‌شود و به‌کارگیری آخرین فناوری تولید آب دمین (CEDI) و کاهش آب مصرفی نیروگاه نسبت به نیروگاه‌های مشابه و طرح‌های پیشین از دیگر ویژگی‌های احداث بخش بخار نیروگاه توس (فردوسی) است.

نیروگاه فردوسی از جمله نیروگاه‌های خصوصی تحت مالکیت گروه مپنا بوده و پروژه توسعه بخش بخار این نیروگاه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی احداث و به بهره‌برداری رسید.

امسال ۹ واحد بخار نیروگاهی وارد مدار می‌شود

در این مراسم محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال ۹ واحد بخار وارد مدار خواهد شد، گفت: افتتاح این واحدها راندمان نیروگاه‌های حرارتی را یک درصد افزایش خواهد داد.

به گفته وی این نیروگاه دارای شش واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات و سه واحد بخار به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات است که پس از تکمیل واحدهای بخار ظرفیت منصوبه این مجموعه به یک هزار و ۴۳۱ مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار واحد بخار از طریق تبدیل واحدهای قدیمی گازی به سیکل ترکیبی وارد مدار شده است، ادامه داد: احداث این واحدهای جدید در قالب قراردادهای بیع‌متقابل با سرمایه‌گذاران داخلی موجب افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۳۳ تا ۳۴ درصد موجود به حدود ۴۸ تا ۵۸ درصد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: هر واحد بخار اینگونه نیروگاه‌ها در سال ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد و علاوه بر این در راستای مسائل زیست محیطی نیز سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن دی اکسید کربن را کنترل خواهد کرد.

طرزطلب افزود: تا پایان امسال واحد یک بخار نیروگاه سبلان اردبیل، واحد شماره دو نیروگاه ارومیه، واحد شماره سه نیروگاه شیروان و واحدهای بخار نیروگاه‌های تازه تاسیس هریس آذربایجان‌شرقی و کاسپین مازندران نیز وارد مدار تولید خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه افتتاح این ۹ واحد در سال جهش تولید حدود یک درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه خواهد کرد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ اما در تلاشیم این رقم تا نیمه سال آینده و زودتر از پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

افتتاح ۱۵ پروژه برق در سیستان و بلوچستان

پروژه‌های افتتاح شده استان سیستان و بلوچستان شامل افتتاح خط ۴۰۰ کیلوولت زاهدان_بم، نیروگاه‌های مقیاس کوچک سراوان، ایرانشهر و نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت ۳۸.۵ مگاوات و ۱۱ پروژه خط انتقال شبکه فوق توزیع برق در سطح این استان است.

 از مزایای فنی این پروژه‌ها می‌توان به تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلوولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان سیستان و بلوچستان و جنوب‌شرق کشور و تامین نیازمندی صنایع جدید در استان در سال جهش تولید اشاره کرد.

همچنین با بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه بادی میل نادربه ظرفیت ۲.۵ مگاوات و خط انتقال این پروژه، علاوه بر امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، بخشی از نیاز مصرف استان تامین شده و زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری در منطقه نیز فراهم می‌شود.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم گفت: سهم سیستان‌وبلوچستان افتتاح ۱۵ پروژه به ارزش ۱۴۳۸ میلیارد تومان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر است.

وی به طرح‌های مهم افتتاحی در این استان اشاره کرد و گفت: پروژه عظیم خط ۴۰۰ کیلو ولت زاهدان-بم به طول ۲۷۰ کیلومتر که در تیر سال۱۳۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از فراز و نشیب‌های مختلف طی ۱۳ سال مهرسال ۹۸ تنها با  ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه شد.

وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه خط ۴۰۰ کیلو ولت زاهدان – بم با ارزش ۶۷۰۰ میلیارد ریال طی ۱۱ ماه اخیر از ۶۵ درصد به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت و ساخت و ساز آن پس از ۱۴ سال کامل و افتتاح شد.

حائری خاطر نشان کرد: تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلو ولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان و جنوب‌ شرق، کاهش تلفات شبکه و تامین نیازمندی صنایع جدید در سیستان‌وبلوچستان در سال «جهش تولید» از جمله مزایای این پروژه است.

حائری به دیگر پروژه‌های افتتاحی هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» اشاره و اظهار کرد: بهره‌برداری از خط ۴۰۰ کیلو ولت میل نادر برای اولین بار در صنعت برق کشور با روش EPC اجرا شد. این خط به طول ۵۰ کیلومتر مدار با هدف تامین زیر ساخت انتقال انرژی تولید شده در مزرعه بادی به شبکه سراسری ساخته شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از مزایای این پروژه امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، تامین بخشی از نیاز مصرف استان و افزایش سهم تولید در استان، کاهش تلفات در شبکه و فراهم ساختن زیرساخت سرمایه‌گذاری در منطقه است.

افتتاح ۹ طرح به ارزش بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در خوزستان

محمود دشت‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به افتتاح ۹ پروژه صنعت برق استان گفت: ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که در خوزستان افتتاح شده‌اند، ۱۱۰۸ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی پنج نیروگاه مقیاس کوچک و تجدیدپذیر در خوزستان در شهرهای اهواز، اندیمشک، شوش و آغاجاری به ظرفیت ۶۱ مگاوات افتتاح شده است که شامل اولین نیروگاه مگاوات خورشیدی و اولین نیروگاه DG (تولید پراکنده برق) در خوزستان هستند.

وی افزود: چهار پروژه پست و خط انتقال و فوق توزیع نیز در این مراسم افتتاح شده که شامل ۲۸۰ مگاولت آمپر ظرفیت و ۱۶ کیلومتر مدار خط است. این پروژه‌ها شامل نصب ترانس دوم پست ۴۰۰ کیلو ولت باغملک، افتتاح فاز اول پست‌های ۱۳۲ کیلو ولت شیبان و شهید منجزی در گتوند و ورود و خروج رامهرمز – باغملک در پست میداوود هستند. ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که در خوزستان افتتاح شده‌اند، یک هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است.

جذب ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی در صنعت آب و برق

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در مراسم افتتاح های برقی امروز که به صورت ویدیو کنفرانس سخن می گفت اظهار کرد: در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای انقلاب تا سال ١٣۹۲، حدود ۶۲ هزار مگاوات به طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات در طول ۳۵ سال به ظرفیت تولید در این بخش اضافه شده که ظرفیت ایجاد شده در این بخش از زمان فعالیت دولت تا نیمه ۱۴۰۰، ۲۰ هزار مگاوات به این ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ مگاوات اضافه می‌شود.

وی گفت: ۴۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت نصب شده نسبت به سال‌های قبل فراهم شده است. از ابتدای امسال تا کنون نیز ۱۶۴۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده و ۱۳۷۱ مگاوات دیگر تا پایان سال اضافه خواهد شد.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: از مجموع ۲۵۰ پروژه امسال با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان، تاکنون ۱۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و امروز ۲۵ پروژه  دیگر به بهره برداری می‌رسد.

ایجاد سالانه حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم

اردکانیان، از ایجاد سالانه حدود ۴٠٠٠ مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم در همه بخش‌ها در دو سال اخیر به عنوان یک دستاورد بزرگ در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در تابستان سال‌های گذشته به طور متوسط هر سال بیش از ۵ درصد افزایش اوج بار داشتیم که اگر مجموع اوج بار تابستان را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم، سالی حدود ۳۰۰۰ مگاوات باید ظرفیت جدید فقط برای این که در تابستان خاموشی نداشته باشیم ایجاد شود.

وی افزود: داشتن این مقدار ظرفیت جدید به معنای احداث ۴٠٠٠ مگاوات نیروگاه است که سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری برای عبور از قله و اوج بار نیاز دارد.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش اوج بار در دو سال گذشته از ۵.۲ درصد به یک درصد گفت: علاوه بر این، نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه ضمن صادرات انرژی بیشتر، انرژی بیشتری هم به بخش‌های تولیدی کشور عرضه شد.

اردکانیان همچنین گفت: علاوه بر منابع دولتی که بیشتر از آن در بخش آب بهره‌مند هستیم، در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی و غیر بودجه عمومی جذب کنیم که شامل مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی بوده است.

آثار برق امید در پایان آذر اعلام می شود

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از افتتاح طرح های امروز وزارت نیرو اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که قطع برق نداشتیم یا قطع برق بسیار کم بوده است. در این دولت سه برابر رژیم گذشته برق تولید کرده ایم، تلفات برق هم به ۹ درصد رسیده است. پایداری شبکه تقویت شده و اتصال شبکه با کشورهای همسایه در حال انجام است.

به گقته وی دولت تدبیر و امید برق رسانی به روستاهای ۲۰ خانوار را به پایان رساند و اکنون به فکر روستاهای ۱۰ خانوار است. در دولت تدبیر و امید برای روستاها کار خوبی انجام شد و تقریبا مدارس غیراستاندارد و کپری جمع شد.

وی با بیان اینکه بهبود راندمان برق برای ما حائز اهمیت است، گفت: ما امسال ۲۵۰۰ مگاوات برق تولید کرده ایم و نیروگاه های مختلفی هم تأسیس کرده ایم اما حدود ۴۰۰۰ مگاوات برق مجازی نیز تولید کرده ایم، با کمک مردم و تغییر ساعت استفاده از برق توانستیم از سرمایه گذاری هایی که خیلی ضروری نبود بی نیاز شویم. رشد مصرف برق از ۵ درصد به یک درصد در امسال رسیده است، یعنی اینکه مردم در مصرف هم همراهی کرده اند.

روحانی خاطرنشان کرد: آثار برق امید در پایان آذر اعلام می شود و مشترکان کم مصرف از دادن پول برق معاف می شوند. این هدیه کوچکی برای کسانی است که صرفه جویی می کنند. با اجرای این طرح ۳۰ درصد مردم دارای برق مجانی می شوند. ما این کار را برای آب و گاز نیز انجام می دهیم. امام (ره) سال ها پیش فرمودند آب و برق را برای مستضعفین مجانی می کنیم که این گفته امام (ره) اکنون انجام می شود. آن ها که ناروا می گفتند که این وعده عملی نیست، ببینند که این کار در حال انجام شدن است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا