امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فاصله ۱۱ کیلوگرمی سرانه مصرف آبزیان کشور از متوسط جهانی

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات کشور مصرف سرانه آبزیان را بر اساس آمار رسمی شیلات حدود ۱۳ کیلوگرم در سال گذشته بیان کرد و گفت: مصرف متوسط آبزیان در جهان، بیش از ۲۴ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، حسین عبدالحی مصرف سرانه آبزیان را بر اساس آمار رسمی شیلات حدود ۱۳ کیلوگرم در سال گذشته بیان کرد و گفت: مصرف متوسط آبزیان در جهان، بیش از ۲۴ کیلوگرم است.

به گفته این مقام مسئول در سال گذشته ۵۲۶ هزار تن ماهیان گرمابی، سردابی، میگو، ماهیان خاویاری تولید شده است.

وی با بیان اینکه توسعه شیلات به طور عمده در بعد از انقلاب اتفاق افتاده است، گفت: با وجود سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، قبل از انقلاب به توسعه شیلات توجه چندانی نشده و حتی بر روی نیروی انسانی هم در دانشگاه‌ها سرمایه گذاری صورت نگرفته بود.

عبدالحی با بیان اینکه صنعت شیلات کشور جایگاه خوبی در دنیا دارد، افزود: در حال حاضر رتبه هجدهم را در زمینه آبزی پروری، رتبه ۱۲ در تولید میگو، رتبه ۴ در زمینه تولید ماهیان خاویاری و رتبه نخست در تولید ماهی قزل‌آلا را در دنیا دارا هستیم.

وی در خصوص حمایت از آبزی پروری گفت: مجوزهای آبزی پروری بر اساس قانون مجلس به نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده است، اما از نظر سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و تسهیلات اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات کشور با اشاره به هدف گذاری در برنامه ششم توسعه در خصوص آبزی پروری افزود: بر اساس این برنامه پرورش ۸۰۰ هزار تن آبزی باید صورت گیرد که تا کنون ۵۲۶ هزار تن آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه عمده فاصله از برنامه ششم به علت مشکلات در زمینه پرورش ماهی در قفس و به دلیل حمایت نکردن‌های لازم در این حوزه بود، گفت: مهمترین مشکل در این حوزه در خصوص ارز و تسهیلات است و با افزایش قیمت ارز، وارد کردن تجهیزات وارداتی با مشکل مواجه شد.

عبدالحی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای تولید بخشی از تجهیزات وارداتی در داخل کشور هستیم و تا کنون لوله و براکت در داخل کشور تولید شده است.

وی با بیان اینکه در ماهیان گرم آبی، سردابی و میگو، بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم، گفت: در خصوص ماهیان خاویاری در چند سال گذشته، ۳۰ مزرعه تولید اینگونه ماهیان داشتیم، اما اکنون این رقم به ۱۴۰ مزرعه رسیده است.

عبدالحی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰ تن خاویار پرورشی داشتیم، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده خاویار پرورشی را جایگزین خاویار وحشی کرده ایم، زیرا صید ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است و در پی تأمین نیاز بازار با ماهیان خاویار پرورشی هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا