اقتصاد کلان

در صورت عدم اصلاح اعتبارات صندوق نوآوری، سال آینده با کمبود سرمایه مواجه هستیم

عکس آرشیوی است
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه علیرغم قول‌های داده شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سرمایه صندوق به خوبی تأمین نشده است، گفت: اگر این روند اصلاح نشود، صندوق در سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی علی وحدت امروز در نشست آنلاین امضای تفاهم نامه “هم‌سرمایه گذاری” صندوق نوآوری در طرح‌های فناورانه پارک‌های علم و فناوری، با بیان اینکه این صندوق در بخش تسهیلات در سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های فناورانه پرداخت خواهد کرد، افزود: علاوه بر آن امسال نیز ۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، با تاکید بر اینکه در همه دنیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VC از نوع سرمایه گذاری‌های مهم در توسعه شرکت‌ها به شمار می‌رود، اظهار کرد: این موضوع نیز در صندوق برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان از سال گذشته و امسال در دستور کار قرار گرفته است، هر چند که موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر از ۶ سال پیش پیشنهاد شده بود، ولی امکان اجرایی‌سازی آن وجود نداشت، ولی در حال حاضر این فرصت ایجاد شده است.

همچنین بخوانید

وحدت با بیان اینکه در این نوع سرمایه گذاری “هم سرمایه‌گذاری”، صندوق  ۸۰ درصد سرمایه موردنیاز طرح‌ها را تأمین می‌کند، افزود: اما برخی از طرح‌ها باز هم ترجیح می‌دهند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند و وارد فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر نشوند. تا زمانی که مزیت سرمایه گذاری خطرپذیر مشخص نشود، نمی‌توان به زودی شاهد آثار آن بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به امضای ۷ تفاهم نامه در نشست امروز که بین صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری منعقد می‌شود، یادآور شد: اگر کمک و یاری پارک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری و پژوهشگاه‌ها نباشد، عملا ادامه دادن در این مسیر مشکل خواهد بود و در این راستا در این مراسم تفاهم‌نامه‌هایی بین صندوق و پارک‌ها منعقد می‌شود.

وحدت با اشاره به مزایای برگزاری رویداد “دوشنبه‌های استارتاپی” از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: بسیاری از استارتاپ‌ها در رویداد دوشنبه‌های استارتاپی توانستند به خوبی فرآیند جذب سرمایه را طی کنند، به طوری که حتی نیاز به سرمایه گذاری صندوق نداشتند و با تامین مالی سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران توانستند طرح خود را اجرایی کنند.

وی از راه‌اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری در همه استان‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر به جز یک استان، همه استان‌های کشور دارای یک صندوق پژوهش و فناوری هستند و علاوه بر آن طی دو سال اخیر سرمایه ثبتی این صندوق‌ها بیش از ۱۰ برابر شده است که این جذابیتی برای صندوق‌ها خواهد بود تا بتوانند فرایند حمایتی را بیش از پیش از شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌ها داشته باشند.

وحدت با اشاره به بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: علیرغم قول‌های دولت، سازمان بودجه و دفتر ریاست جمهوری به شکل غافلگیرکننده‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سرمایه صندوق به خوبی تأمین نشده است. اگر این گونه باشد سرمایه فعال صندوق در سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد و امیدواریم  مجلس شورای اسلامی رویکرد مثبتی در این زمینه داشته باشد و اعتبارات این صندوق را اصلاح کند.

وحدت خطاب به وزیر علوم به عنوان عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: امیدواریم شما این موضوع را در مجلس پیگیری کنید تا حرکت رو به رشد صندوق نوآوری و شکوفایی همچنان ادامه داشته باشد، زیرا اگر صندوق تقویت نشود، این شیب توسعه خدمات متوقف خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا