اقتصاد کلان

دست دانشگاه ها باز می شود/ اقدامات پژوهشی کووید-۱۹

آنطور که مسئولان سازمان برنامه بودجه می گویند با افزایشی که در بودجه پژوهشی و آموزشی در سال آینده پیش بینی شده این مرکز تا حدودی از فشار سال جاری خارج و دست شان بازتر خواهد شد.

حسن میرزا بزرگ – رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه – در گفت و گو با ایسنا در رابطه با جزئیات بودجه های پژوهشی و دانشگاهی، اقدامات پژوهشی صورت گرفته در رابطه با کووید-۱۹ و همچنین پروژه های جهاد دانشگاهی توضیحاتی ارائه کرد.  

وی با اشاره به اینکه مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، فرهنگستان ها و پارک های فناوری وابسته به وزارت علوم و همچنین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم تحت پوشش بودجه دولت قرار می گیرند، افزود: برای سال آینده هدف اصلی ترمیم حقوق ها و همچنین مسائل مربوط به پروژه ها و آموزش بوده است.

رشد ۳۸ درصدی بودجه فصول پژوهشی

میرزا بزرگ با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۰ گفت: این از جمله مهمترین اقداماتی بود که می تواند در سال آینده دست دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را بازتر کرده و فرصتی برای خروج از فشارهای سال جاری باشد.

وی با بیان اینکه اعتبارات فصول پژوهش های پایه ای و توسعه ای کشور حدود ۳۸ درصد رشد یافته که دربرگیرنده فعالیت های حوزه نانو تکنولوژی است. افزود: در مراکزآموزش عالی که بخش بزرگی از پژوهش کشور را برعهده دارد ۴۴ درصد افزایش بودجه  و درمراکز پژوهشی حدود ۲۸ درصد و در پارک های فناوری مربوط به تجاری سازی و فن آوری رشد ۳۴ درصدی اعمال شده است.  

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اینکه بگوییم که بودجه پژوهشی و آموزشی چه سهمی از منابع عمومی دولت دارد موضوعی نیست که نشان دهنده اقدامات صورت گرفته در این بخش باشد، اما نکته مورد توجه این است که بودجه چند درصد رشد داشته و چگونه می تواند کمک کند.

 اقدامات حمایتی از پژوهش های کووید-۱۹

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در رابطه با پروژه های مربوط به کووید-۱۹ نیز گفت: بخش های پژوهشی به ویژه پارک های فناوری همانند پژوهشگاه های وزارت بهداشت در رابطه با کووید- ۱۹ اقدام کردند؛ به طوری که توانستند در این جریان خط تولید ماسک را راه اندازی و حتی صادرات انجام دهند.  

وی افزود: در این باره معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بسیار پیگیر بوده و ما نیز حمایت کلی داشتیم؛ به طوری که تخصیص یورویی از صندوق توسعه ملی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.  

میرزا بزرگ افزود: مراکز پژوهشی از بودجه سالانه خود حدود نیمی را برای بخش های حقوق و هزینه ای خود مورد استفاده قرار می دهند و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن به فعالیت های پژوهشی اختصاص پیدا می کند، این در حالی است که برای پژوهشگاه ها در سال جاری حدود ۱۵۶۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که برای سال آینده با رشد ۲۹ درصدی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می رسد  که از بخشی از آن برای پروژه های پژوهشی و حمایتی خود در کوید ۱۹ استفاده می کنند.  

دولت تا حد ممکن از پروژه های خاص جهاد دانشگاهی حمایت می کند

 رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه های مربوط به جهاد دانشگاهی نیز گفت: جهاد دانشگاهی تمامی بودجه خود را از دولت دریافت نمی کند بلکه بخشی از آن را ما اختصاص می دهیم، اما  هر زمان که جهاد دانشگاهی در رابطه با پروژه های خاص خود از دولت تقاضای حمایت داشته دولت نیز پشت آن ایستاده است.

میرزا بزرگ ادامه داد: مراکز بسیار مهمی از جمله ابن سینا و رویان در جهاد دانشگاهی قرار دارد که از نظر دولت نیز بسیار حائز اهمیت بوده و تا حد ممکن از آن حمایت می کند.  

وی با اشاره به پروژه های زیادی که در جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد، افزود: پروژه هایی که از ما درخواست کرده اند در بخش های تملک دارایی سرمایه ای و هزینه ای است که به عنوان مثال می خواهند ساختمانی را برای یکی از موسسات پژوهشی ایجاد کنند و یا پژوهشی در دست بررسی است که دولت نیز از آن حمایت خواهد کرد.  

نظارت بر خرج بودجه پژوهشی چگونه است؟

او درمورد اینکه بودجه های پژوهشی که هر سال به دستگاه های مختلف اختصاص پیدا می کند به چه نحوی و با چه نظارتی تخصیص و مورد استفاده قرار می گیرد، توضیح داد: حدود ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت ها و دستگاه ها نزد خزانه  بلوکه و از طریق شورای عالی عطف و دبیرخانه آن و به طرح های کلان پژوهشی کشور آن هدایت می شود. به عبارتی ما در سازمان برنامه و بودجه تعیین کننده سازوکار هزینه بودجه های پژوهشی نیستیم و این موضوع در اختیار شورای عالی عطف قرار دارد در عین حال که تمامی دستگاه ها شورای تحقیقات دارند و بر این موضوع رسیدگی می کند. سازمان برنامه و بودجه نظارت کلان دارد که چه میزان از بودجه تخصیص یافته مصرف و تا چه حد آن باقی مانده است و سایر فرایندها بر عهده دستگاه های دیگر از جمله شورای عالی عطف است.  

۱۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از دانشجویان

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه همچنین در مورد اینکه با توجه به افزایش هزینه ها در دانشگاه ها و بالا رفتن شهریه ها آیا دولت برنامه و تسهیلاتی جهت حمایت از دانشجویان در بودجه پیش بینی کرده است، گفت: در صندوق رفاه دانشجویان حدود ۲۰ درصد افزایش بودجه داریم در عین حال که در بخش هدفبندی ۴۰۰ میلیارد تومان و  باید به آن درآمدهای اختصاصی رفاهی دانشجویان را نیز اضافه کرد که در مجموع به ۱۲۰۰ میلیارد تومان می رسد که برای حمایت دانشجویان اختصاص پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، طی پیش بینی های صورت گرفته سرانه تغذیه دانشجویان در سال آینده تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می کند.  

میرزا بزرگ یادآور شد: اما در هر صورت باید تلاش بسیاری برای حمایت از دانشجویان صورت گیرد تا به استانداردهای مورد نظر دانشگاه ها دست پیدا کنیم. هر چند که اقدامات صورت گرفته برای سال آینده مناسب است اما با مطلوب هنوز فاصله دارد.  

به گزارش آرمان اقتصادی، لایحه بودجه ۱۴۰۰ با منبع عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومانی در دوازدهم آذرماه به مجلس ارائه شد و بعد از بررسی در کمیسیون های مربوطه در حال در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا