انرژی

۸ طرح پتروشیمی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در ۹ ماه گذشته ۹ طرح پتروشیمی از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال ۸ طرح دیگر پتروشیمی به بهره‌برداری و ظرفیت این صنعت با اضافه شدن ۲۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهزاد محمدی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸، معادل ۳۵ میلیون تن خوراک از جمله گاز طبیعی، اتان و میعانات گازی از صنعت نفت و گاز کشور دریافت شده است که معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام است؛ این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد.

به گفته وی حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی در داخل کشور مصرف می‌شود و ۷۰ درصد آن صادر می‌شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: درآمد ارزی صنعت پتروشیمی با صادرات انجام شده، وضع بسیار مطلوبی را نشان می‌دهد. در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹عرضه ارز صنعت پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه بوده است.

محمدی با بیان اینکه با استناد به آمارهای بین‌المللی درباره رشد تقاضای محصولات پتروشیمی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد رشد تقاضا در بخش محصولات پتروشیمی بین ۴ تا ۵ درصد است، این درحالی است که رشد تقاضا در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد است. این موضوع مسئولیت ما را در توجه به این صنعت کلیدی دوچندان می‌کند.

وی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت اول کشور روز به روز جایگاه خودش را در اقتصاد ملی مستحکم‌تر می‌کند و دستاوردهای ارزشمند این صنعت حاکی از کم اثر بودن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه شرکت‌ها و مدیران این صنعت اعمال شده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که رشد تقاضا در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد بوده اما رشد تقاضا در بخش محصولات پتروشیمی بین چهار تا پنج درصد است و این موضوع مسئولیت ما را در بخش‌های کلیدی دو چندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: منابع غنی و در دسترس نفت و گاز به عنوان خوراک نیاز متنوع صنایع داخلی و بازارهای جذاب بین‌المللی ایجاب می‌کند که توسعه صنعت پتروشیمی همواره یکی از محورهای اصلی توسعه کشور باشد.

محمدی با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۸ گفت: ۳۵ میلیون تن خوراک شامل گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، نفتا، نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت شده که معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی این عدد در سال ۱۴۰۴ به دو میلیون معادل بشکه نفت خام در روز و تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا به معادل دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این‌که تعداد مجتمع‌های تولیدی در سال ۱۳۹۸ معادل ۵۶ مجتمع و در حال حاضر ۶۴ مجتمع است که امیدواریم تا پایان سال با طرح‌های جدیدی که وارد مدار می‌شوند به ۷۰ مجتمع افزایش پیدا کند، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۹۰ نوع محصول تولید می‌شود که ۱۸ نوع آن پلیمری است که این ۱۸ نوع در ۳۳۳ گرید متنوع عرضه می‌شود.

محمدی اضافه کرد: تنوع محصولات به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ و تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا به ۱۲۴ می‌رسد که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۸ حدود هشت میلیون تن محصول به صنایع پایین دستی عرضه شده و به جرات می‌توان گفت که هیچ صنعتی در کشور به پایین دست خود هشت میلیون تن محصول عرضه نمی‌کند، اضافه کرد: این حجم محصول منجر به رونق و اشتغالزایی بی‌نظیر در ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک در پایین دست صنعت پتروشیمی در قالب ۳۳ انجمن و سندیکا می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به ارزآوری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: با صادرات انجام شده درآمد ارزی صنعت وضعیت مطلوبی دارد و آن طور که از آمار پیداست سال ۱۳۹۸ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ عرضه ارز صنعت پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه هماهنگ شده با بانک مرکزی بوده و این همان نقش مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور است.

محمدی با بیان این‌که تا پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷ طرح در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی به مرحله‌ی بهره برداری می‌رسد، اظهار کرد: از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهیم رسید که نشان دهنده ۵۰ درصد رشد است، این یعنی برنامه ششم توسعه که ۱۰۰ میلیون تن در سال در نظر گرفته شده به طور ۱۰۰ درصدی محقق می‌شود.همچنین از ۱۵ میلیارد دلار در پایان سال ۱۳۹۸ به درآمد ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان این‌که سال ۱۳۹۹ سال طلایی صنعت پتروشیمی است، گفت: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره برداری می‌رسد که تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و هشت طرح دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و ظرفیت صنعت با اضافه شدن ۲۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت البته کرونا تاخیر جزئی ایجاد کرده که ممکن است یک تا دو طرح به سال آینده موکول شود.

وی با اشاره به جهش سوم صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴ معادل ۲۸ طرح به بهره برداری می‌رسد و میزان ظرفیت تا ۱۳۳ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و میزان درآمد نیز به ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب با طرح‌های جهش سوم رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه به جایگاه اول صعود خواهد کرد.

محمدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت در همه ابعاد با تعریف طرح‌های راهبردی انجام شده، گفت: با بررسی خوراک‌های قابل دریافت از صنعت در سال‌های آتی و استفاده از محصولات پایه به عنوان خوراک و همچنین بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین دستی ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار تعریف شده است. به عبارت دیگر در گام چهارم توسعه، عملا ریل ‌گذاری توسعه صنعت براساس موجودی خوراک تا ۱۴۰۶ انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه تعداد طرح‌های راهبردی را در این برنامه ۳۰ طرح با ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال است، گفت: در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بندزن (۲۱ طرح) با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات توسعه، زنجیره ارزش، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین دستی، افزایش ارزش محصولات در دستور کار قرار گرفته‌اند. با توجه به حجم سرمایه‌گذاری پایین و مصرف کم آب، اجرای این طرح‌ها در مناطق مختلف کشور، در راستای آمایش سرزمینی امکانپذیر است.

محمدی مشوق‌های لازم برای بهبود احداث طرح‌ها را تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارائه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های مورد نیاز عنوان و اظهار کرد: با اتمام طرح‌های جهش دوم، حجم سرمایه‌گذاری به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد و با تکمیل طرح‌های جهش سوم، این عدد به ۹۲ میلیارد دلار می‌رسد و با تحقق طرح‌های ۳۰گانه گام چهارم، حجم سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۶ به ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با تکمیل طرح‌های جهش دوم و سوم و اجرایی شدن طرح‌های راهبردی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه توسعه هفتم به ظرفیت ۱۵۰ میلیون تن در سال و درآمد حدود ۴۴ میلیارد دلار خواهد رسید که این صنعت را به صنعت اول و دارای نقش ممتاز در اقتصاد کلان کشور تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به بحث پژوهش و فناوری در حوزه پتروشیمی گفت: روند بومی‌سازی دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی به سرعت دنبال می‌شود. تاکنون هفت فرآیند بومی‌ سازی شده و تا پایان ۱۴۰۰ به عدد ۱۰ خواهد رسید. در حوزه ایرانی سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نیز برنامه ‌ریزی شده و سهم ما از بازار جهانی کاتالیست ۲۷۰ میلیون دلار است که از این میزان ۲۰ نوع داخلی‌سازی شده و ۱۶ نوع دیگر نیز تا پایان ۱۴۰۰ بومی ‌سازی خواهد شد. در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار تا پایان ۱۴۰۰، ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به کاتالیست‌ها است که بومی‌سازی خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا