بین الملل

راه آهن ایران، ترکیه و پاکستان به راه ابریشم چین متصل می‌شود

دولت های ترکیه، ایران و پاکستان قرار است خدمات راه آهن فراملی خود را که استانبول، تهران و اسلام آباد را به هم متصل می کند، در سال ۲۰۲۱ احیا کنند که از این طریق، این کشورها به شبکه ریلی راه ابریشم جدید چین وصل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خبرگزاری ژاپنی “نیکی آسیا” روز سه شنبه اعلام کرد که دولت های ترکیه، ایران و پاکستان قرار است خدمات راه آهن فراملی خود را که استانبول، تهران و اسلام آباد را به هم متصل می کند، در سال ۲۰۲۱ احیا کنند.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

انتظار می رود این خط آهن فراملی موسوم به “آی تی آی” (استانبول، تهران، اسلام آباد) با ایجاد اتصال راه آهن بین چین و ترکیه، به پروژه راه ابریشم جدید چین وصل شود.

ریشه های این پروژه بزرگ را می توان در خدمات قطار باری ITI پیدا کرد که در سال ۲۰۰۹ زیر چتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) راه اندازی شد.

اکو یک سازمان بین دولتی سیاسی و اقتصادی با عضویت ۱۰ کشور است که در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه تأسیس شد.

بر اساس این گزارش، این خدمات قطار باری فقط تا مرحله آزمایش پیش رفت و هرگز کاملاً عملیاتی نشد. حتی با این وجود، این سه کشور همیشه در نظر داشتند که قطارهای باری اولیه را با خدمات قطار مسافری پیگیری کنند.

 

این مسیر عظیم ۶۵۴۰ کیلومتر یعنی بیش از یک ششم محیط جهان طول دارد. حدود ۱۹۵۰ کیلومتر مسیر در ترکیه، ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران و ۱۹۹۰ کیلومتر دیگر در پاکستان قرار گرفته است. سفر از استانبول به اسلام آباد ده روز طول خواهد کشید که بسیار سریعتر از ۲۱ روز دریایی بین ترکیه و پاکستان محسوب می شود.

یک مقام دولت پاکستان که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری نیکی گفت که خط آهن ITI از طریق خط ریلی ML-1 پاکستان به منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین متصل می شود.

ارزش پروژه ML-1  6.8 میلیارد دلار تخمین زده می شود و بزرگترین بخش از کریدور اقتصادی چین و پاکستان محسوب می شود. این شبکه ریلی باید در سال ۲۰۲۶ یعنی زمانی که ML-1 برای تکمیل آماده شد، ایجاد شود.

این در حالی است که برخی موانع نیز برای این پروژه وجود دارد. هفته گذشته چین درخواست وام پاکستان برای پروژه ML-1  را رد کرد و خواستار تضمین بیشتر از سوی اسلام آباد شد.

به گفته کارشناسان، خط آهن آی تی آی به ایران نیز کمک خواهد کرد تا بتواند تحریم های آمریکا را دور بزند.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا