امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اتاق اصناف کشاورزی در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار می کند

یک مقام مسئول از آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۰ اتاق اصناف کشاورزی وارد فاز عملیاتی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود عدل‌طلب، مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری به روند تشکیل نظام صنفی کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل نظام صنفی کشاورزی پروسه‌ای ۱۰ ساله بود که از سال ۸۸ تا ۹۹ به طول انجامید و در حال حاضر این نظام صنفی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو دارد.

وی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی تا امروز ۹۵۰ هزار فقره پروانه فعالیت در ۳۵۰ عنوان شغلی بر اساس کدگذاری و طبقه‌بندی بین‌المللی صادر کرده است، افزود: از دستاوردهای نظام صنفی می‌توان به معافیت مالیاتی کشاورزان، معافیت بیمه کارفرمایی و اخیراً نیز اصلاح قانون خریدهای تضمینی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در اصلاحیه جدید قانون خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی نظام صنفی به عنوان نماینده کشاورزان حضور دارد که این مساله بر تعیین قیمت‌ها بسیار تأثیرگذار است.

عدل‌طلب با بیان اینکه طبق آئین‌نامه وزارت جهاد کشاورزی، نظام صنفی ساختار جدیدی پیدا می‌کند، افزود: مطابق با این اصلاحیه ما مکلف شده‌ایم که متناسب با قانون نظام صنفی کشور اتاق نظام صنفی کشاورزی را تشکیل دهیم. به عبارتی در آئین نامه جدید مکلف شده‌ایم، برای نظام صنفی جایگاه نظارتی در نظر گرفته شود و همچنین پروانه‌های فعالیت به پروانه‌های کسب تغییر یابد.

عدل‌طلب از دیگر ویژگی‌های ذکر شده برای اتاق نظام صنفی در آئین‌نامه جدید را تدوین دستورالعمل‌های جدید در کارگروه متشکل از نمایندگان نظام صنفی و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

دبیر هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی از آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۰ اتاق اصناف کشاورزی وارد فاز عملیاتی شود.

به گفته وی، ساختار اتاق اصناف کشاورزی به این شکل ا ست که افراد و واحدهای صنفی بخش کشاورزی در هر رشته در شهرستان‌ها اتحادیه صنفی تشکیل می‌دهند پس از آن اتاق اصناف کشاورزی در هر شهرستان تشکیل می‌شود. در رده بالاتر اتاق اصناف کشاورزی کشور قرار دارد که نمایندگان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها در آن حضور دارند.

این مقام مسئول اضافه کرد: هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی نیز موظف است بر نحوه عملکرد این اتاق نظارت در سطح‌های مختلف شهرستان و کشور بر نحوه عملکرد این اتاق نظارت داشته باشد ضمن اینکه اتاق اصناف کشاورزی فعالیت بازرگانی نخواهد داشت و تنها مدافع حقوق و منافع بخش کشاورزی در سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا