ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

افشای استفاده سازنده چینی محصولات اپل از کارگران اجباری

واشنگتن پست با اشاره به یافته های گروه "پروژه شفافیت فناوری" گزارش داد یک تولیدکننده قراردادی محصولات اپل در چین از هزاران کارگر اجباری اویغور در کارخانه هایش استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کتی پل، مدیر گروه “پروژه شفافیت فناوری” به روزنامه واشنگتن پست گفت: تحقیقات ما نشان داده که استفاده اپل از کارگران اجباری در زنجیره تامینش بسیار فراتر از چیزی است که این شرکت به آن اذعان کرده است.

شواهدی از استفاده شرکت “لنز تکنولوژی” از کارگران اجباری که از انظار عمومی پنهان شده اند، وجود دارد. لنز سالهاست که شیشه گوشیهای آیفون را تولید می کند و این شرکت با شرکتهای آمازون و تسلا هم همکاری دارد.

اپل به تقاضای بیزنس اینسایدر برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد اما جاش روزن استاک، نماینده این شرکت به واشنگتن پست گفته است اپل نیروی کارگر اجباری را به هیچ وجه تحمل نمی کند. بررسی وجود نیروی کارگر اجباری بخشی از ارزیابی است که ما از هر تولیدکننده انجام می دهیم و شامل بازرسیهای سرزده است. این تمهیدات در سراسر زنجیره تامین اپل اجرا می شود و شغل و مکان خاصی را شامل نمی شود. هر گونه نقض سیاستهای ما پیامدهای فوری شامل خاتمه همکاری تجاری دارد. تمرکز ما مثل همیشه اطمینان از این موضوع است که با همه به شایستگی و احترام برخورد می شود و به انجام هر کاری که در توان ماست برای حمایت از کارگران در زنجیره تامین مان ادامه می دهیم.

اپل در خصوص مسائل کارگری در چین مکررا متهم شده است و در نتیجه آن حتی روابطش را با تامین کنندگان بزرگ قطع کرده است. یک گزارش مهم در مارس نشان داد که اپل از طریق تامین کنندگان چینی خود از کارگران اجباری اویغور بهره مند شده است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، با وجود این که اپل علنا علیه این شیوه موضع گرفته است اما ظاهرا به تلاشهای شرکت کوکاکولا و نایک در لابی علیه لایحه ای پیوسته که هدف آن ممنوعیت شرکتهای آمریکایی از اتکا به نیروی کار اجباری چینی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا