انرژی

۶۵ هزار خانوار در استان مرکزی مشمول استفاده از آب امید هستند

ایسنا/مرکزی مدیر عامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: در استان مرکزی حدود ۶۴ هزار و ۸۲۲ خانوار مشمول استفاده از آب امید هستند.

 یوسف عرفانی نسب روز چهارشنبه ۱۰ دی در نشست با اصحاب رسانه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در راستای یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، دستاوردهای خوبی حاصل شد که مهمترین آنها اشتراک گذاری حداکثری تاسیسات و تجهیزات آبرسانی موجود در شهر و روستا بود. البته توانستیم از ظرفیت شهرها در خدمات رسانی به برخی روستاهایی که در مجاورت آنها بودند استفاده کنیم.

وی افزود: رفع مشکل تامین آب ۱۱۰ روستا از دیگر اقداماتی بود که در طول ۹ ماهه اخیر در راستای یکپارچه سازی صورت گرفت. ۱۰ مورد از این روستاها در مجاورت شهرها بودند که در گذشته مشکلاتی در خصوص تامین آب داشتند که شاخص ترین این روستاها ” گاوخانه” با حدود دو هزار مشترک بود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه خط قرمز ما کیفیت آب است، تصریح کرد: ۴۰ پروژه آبرسانی در ۷۴ روستا آماده بهره برداری است که در پویش الف-ب ایران با حضور وزیر نیرو به بهره برداری خواهد رسید. بخشی از تاسیسات روستایی سال‌های سال به دلیل کمبود اعتبارات با مشکلاتی مواجه بود که یکپارچه سازی توانست بخشی از این مشکلات را رفع کند، همچنین ۶ روستا از لحاظ کیفیت آب مشکلاتی داشتند که از طریق طرح ارتقای کیفی مشکل کیفیت آب این روستاها نیز رفع شد.

عرفانی نسب در خصوص عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان، اضافه کرد: در حوزه فاضلاب در ۹ ماهه امسال، ۱۰۸ کیلومتر توسعه شبکه با نصب ۲۴۰۰ انشعاب صورت گرفت، همچنین۹۰۰ کیلومتر از شبکه های فاضلاب شستشو داده شده و از مجموع ۷۸۰۰ حادثه که در بخش شبکه فاضلاب پیش آمده، ۱۷۰۰ مورد آن برطرف شد.

وی ادامه داد: در حوزه شهر و روستا در بخش آب حدودا ۱۰۰ کیلومتر توسعه شبکه داشتیم و ۹۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی اضافه کرد: در راستای سنجش کلر باقی مانده در شبکه، تاکنون ۴۳۰ هزار مورد کلرسنجی در شهر و روستاها انجام شده است، همچنین در راستای کدورت سنجی حدودا ۴۰ هزار مورد کدورت سنجی در شهر و ۱۹هزار و ۵۰۰ مورد در روستاها صورت گرفته است.

عرفانی نسب در خصوص آب امید، بیان کرد: در این خصوص مقرر شد مشترکینی که صفر تا پنج مترمکعب مصرف آب دارند، مشمول معافیت شوند که در استان مرکزی حدودا ۶۴ هزار و ۸۲۲ خانوار مشمول استفاده از آب امید هستند و امیدواریم با کنترل مصرف توسط مشترکین شاهد افزایش مشترکین استفاده کننده از این طرح باشیم.

وی بیان کرد: تا پایان سال باید اصلاح و توسعه شبکه انتقال آب به طول ۱۱۵ کیلومتر، حفر ۲۴ مورد چاه و ساخت ۱۳ باب ایستگاه پمپاژ، ساخت ۳۲ مخزن با ظرفیت ۱۷ هزار و ۲۸۰ مترمکعب، تعویض دو هزار کنتور، ارتقای کیفی آب شهر فرمهمین تا ۲۲ بهمن، ساخت تصفیه خانه در ۳۶ روستا در شهرستان شازند و … انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در تابستان ادامه داد: انتقال کیفی، آبرسانی به روستاهای نزدیک شهر، پایش ۱۰ دقیقه ای زمان رفع حوادث، بروزرسانی ۳۱۷ مورد تاسیسات مکانیکی چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ و افزایش تامین آب به میزان ۸۰ لیتر بر ثانیه پس از یکپارچه سازی، از جمله اقدامات صورت گرفته در بازه زمانی مذکور بوده است.

عرفانی نسب با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ روستا در استان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، گفت: ۶ مورد از این روستاها در شهرستان اراک و برخی در ساوه و مواردی نیز در اواخر هفته ها با مشکل مواجه می‌شوند و این در حالی است که در سال ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۵۰ روستا آبرسانی سیار داشتند که با انجام اقدامات مناسب و بارندگی‌ها، این تعداد امروز به ۱۳ روستا کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در بخش فاضلاب روستاها برنامه ای در کار دولت نیست و در استان مرکزی تنها دو روستا دارای شبکه فاضلاب هستند که متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی، پروژه های فاضلاب روستایی در کشور پررنگ نیستند، در صورتی که واقعا برخی روستاها به این شبکه نیازمند هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی در خصوص مطالبات شرکت گفت: در حال حاضر آب و فاضلاب استان ۵۰ میلیارد تومان مطالبه از مشترکین بخش‌های مختلف اعم از مسکونی و غیرمسکونی دارد و در راستای مطالبات دستگاه‌های اجرایی نیز مکاتبات لازم با استاندار استان انجام شده است.

عرفانی نسب خاطرنشان کرد: طرح فاضلاب در هشت شهر اراک، ساوه، خمین، محلات، دلیجان و تفرش، مهاجران و شازند و آستانه استان اجرا شده البته شازند و آستانه به دلیل کمبود منابع مالی هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا