كشاورزی و دامپروری

شفافیت، جلب مشارکت مردمی و جوان گرایی، عوامل موفقیت سازمان اقتصادی کوثر

مجمع عمومی سالانه سازمان اقتصادی کوثر منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ روز یکشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۹ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، یکشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۹ مجمع عمومی سالانه سازمان منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ با حضور مهندس سعیداوحدیمعاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر محمدجوادایروانیمعاون حسابرسی و نظارت دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، محمدرضااسکندریمدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، هوشنگ نادریان مدیرعامل مؤسسه حسابرسی مفید راهبر، اعضای هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر و مدیران اداره کل مجامع و حسابرسی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، معاون رئیس جمهور و رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات چندساله سازمان اقتصادی کوثر در خدمت به جامعه هدف، بر لزوم ایجاد انضباط مالی، تعهد همراه با پویایی، نشاط، شادابی، هم‌افزایی و همکاری میان حوزه‌های اقتصادی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد.

حرکت در مسیر شفافیت و جلب مشارکت مردمی
محمدجواد ایروانی معاون حسابرسی و نظارت دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در این نشست تصریح کرد: به حمدالله سازمان اقتصادی کوثر با تکیه بر توان و ظرفیت‌های موجود خود و فعالیت بر مبنای سیاست‌های راهبردی و ابلاغی بالادست در مسیر شفافیت، جلب مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی اقشار پایین دست، توانسته است به منظور رفع نیاز‌های اساسی کشور گام‌های بلندی بردارد و نهادی اثر بخش باشد.

همچنین بخوانید

جدیّت در انجام مأموریت‌های بالادست و فعالیت هوشمند در تکمیل زنجیره ارزشی
ایروانی افزود: یکی از کار‌های بزرگ و مؤثر این سازمان که خیلی خوب عمل کرده، مسأله بنیادی احیای لاین مرغ آرین است، که در عرصه کلان کشور و مسئولیت‌های بالادستی، موضوعی حیاتی برای ما که حائز مقام ششم جهانی در صنعت مرغداری هستیم محسوب می‌شود. این مسئله به قدری مهم هست که ریچارد نفیو (مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید و طراح تحریم‌های گسترده علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا) در کتاب «هنر تحریم، نگاهی از درون میدان» اشاره کرده که باید به صنعت مرغداری ایران ضربه وارد بکنیم! خوشبختانه با عرضه موفق نخستین محموله جوجه یک روزه آمیخته تجاری لاین داخلی مرغ آرین (در آذر ماه سال جاری) این سازمان نشان داد که همت و جدیّت مضاعفی برای تحقق مأموریت‌های محوله ملی خود داشته و می‌تواند در تحقق امنیت غذایی و کمک به توسعه صنعت مرغداری کشور به عنوان بازیگری اصلی و با اثربخشی مطلوب، ایفای نقش نماید.
وی با اشاره به اقدامات سازمان در راستای مردمی کردن اقتصادی و جلب مشارکت جمعی نیز گفت: علاوه بر این، سازمان در لایه‌های پائین دستیِ اثرگذاری هم، با جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی مخصوصاً در مناطق کم‌تر برخوردار و همچنین اهتمام جدی که از سال ۹۷ به عرضه شرکت‌های خود در بازار سرمایه داشته، مؤثر عمل کرده است. چنانچه امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر از فعالین در بازار سرمایه، جزء سهامداران شرکت‌های این سازمان هستند و این نشان می‌دهد از حیث شفافیت و مشارکت دادن مردم هم خوب عمل کرده است. ضمن اینکه علی رغم ریزش‌های اخیر رخ داده در بازار سرمایه، ولی سهام متعلق به شرکت‌های این سازمان خیلی دچار تکانه نشدند.

عرضه بیش از ۷۵ درصدی پورتفوی شرکت‌های سازمان در تالار شیشه‌ای
محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر نیز در ادامه ضمن بیان گزارش عملکرد سازمان در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ اظهار کرد: با باوری که به سیاست‌های ابلاغی فرادست داریم خوشبختانه در مسیر تحقق اصل مردمی کردن اقتصاد و شفافیت در تمامی فعالیت‌های سازمان قدم برداشتیم به نحوی که هم اکنون و تنها با ۵ شرکت عرضه شده در بازار سرمایه، ۷۸۰ هزار نفر سهامدار جذب شده است. طبق برنامه ریزی و اقدامات انجام شده تا پایان سال ۹۹ بیش از ۷۵ درصد پرتفوی شرکت‌های تابعه سازمان در تالار شیشه‌ای عرضه می‌شوند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه ضمن بیان میانگین سنی فعلی مدیران این سازمان افزود: سازمان اقتصادی کوثر در میان مجموعه‌های فعال اقتصادی کشور یکی از جوان‌ترین سازمان‌ها است. میانگین سن مدیران سازمان در ده سال گذشته نزدیک به ۶۰ سال بوده، ولی در پایان سال ۱۳۹۸، این مقدار به حدود ۳۹ سال کاهش پیدا کرده و همین نکته اساسی توانسته در توسعه فعالیت‌ها، اثربخشی اقدامات، تحقق اهداف کلان اقتصادی و زیربنایی مانند احیای لاین مرغ آرین به عنوان منبع انگیزه و اراده به مجموعه سازمان کمک کند. ضمن اینکه جوان‌گرایی سازمان از عوامل مهم موفقیت شرکت‌های تابعه در کسب رتبه‌های عدیده‌ای در جایزه ملی تعالی و پیشرفت گردیده است.

استقرار واحد‌های بازرسی و حسابرسی داخلی
اسکندری ضمن تأکید بر رعایت اصل شفافیت و پاسخگویی در تمامی ارکان فعالیتی سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: به منظور ارتقای شفافیت، پاسخگویی و نظارت بر شرکت‌های تابعه سازمان، به غیر از ورود به بازار سرمایه، فرآیند ساماندهی و بهبود وضعیت شرکت‌ها از طریق استقرار واحد‌های بازرسی و حسابرسی داخلی و عملیاتی در سازمان اجرایی شده است. این موضوع عامل اصلی سلامت و اثربخشی فعالیت‌های شرکت‌های تابعه در مسائل اقتصادی و همچنین اجتماعی به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و در خصوص توانمندسازی جامعه هدف نیز با ایجاد بستر‌های مشارکتی مانند پرورش طیور، دام سبک و زراعت و سایر ظرفیت موجود در مناطق کمتر برخوردار، توانسته در بیش از ۹۰ روستا و تنها در یک منطقه ۳۰۰ خانوار را مورد حمایت قرار دهد. با این اقدام، گستره و جنس فعالیت‌های خود را در دامنه کلان و پایین دست توسعه داده‌ایم تا به عنوان یک نهاد اقتصادی مؤثر به جامعه هدف و، ولی نعمتان خود که همانا خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند خدمت رسانی کنیم.
در پایان این نشست، گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سازمان اقتصادی کوثر توسط مدیرعامل مؤسسه حسابرسی مفید راهبر و مدیر کل امور مجامع و حسابرسی بنیاد شهید و امور ایثارگران بررسی و پس از پاسخگویی به پرسش‌ها و بند‌های حسابرسی و نظارتی گزارش عملکرد سازمان در سال ۱۳۹۸، مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا