انرژی

فروش نفت ایران چقدر خواهد بود؟

براساس تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق، فروش روزانه نفت در سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه نفت پیش بینی شد موضوعی که نه تنها دور از ذهن نیست بلکه طبق اعلام سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی این عدد قطعا محقق می شود و باید نسبت به وضعیت بازار نفت ایران امیدوار بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آنچه که دولت در لایحه بودجه برای فروش روزانه نفت پیش بینی کرده بود حدود ۲.۳ میلیون بشکه با قیمت ۴۰ دلار بود. آنچه که در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این بود که سقف فروش ۲.۳میلیون بشکه غیر واقعی بوده و قابل تحقق نیست. در خوشبینانه ترین حالت اعضای کمیسیون به این جمع بندی رسیدند که دولت به صادرات ۱.۵ میلیون بشکه در روز دست یابد که برای آن نیز باید دقیقا حکم مقام معظم رهبری اجرایی شود.

منابع حاصل از صادارات تا یک میلیون بشکه در روز، ۲۰ درصد آن به صندوق توسعه ملی تخصیص می یابد و اگر به صادرات ۵۰۰ هزار بشکه دیگر نیز در روز دولت دست یافت، ۳۸ درصد از منابع آن سهم صندوق توسعه ملی است و هرچقدر هم بماند باید صرف بازپرداخت بدهی های دولت به صندوق توسعه ملی شود. مالک شریعتی نیاسر – رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه در این رابطه به ایسنا گفت: در نهایت جمع بندی کمیسیون بر این شد که دولت روی منابع حاصل از فروش بالاتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی تواند حساب باز کند چرا که بیش از آن یا سهم صندوق توسعه ملی است یا سهم باز پرداخت بدهی های دولت به صندوق توسعه ملی است که در سال ۱۴۰۰ سر رسید آن فرا می رسد.

همچنین بخوانید

به گفته وی عملا دولت می تواند در سال ۱۴۰۰ روی منابع حاصل از صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز حساب باز کند. کمیسیون تلفیق راه دولت را برای صادرات نفت تا سقف ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز را باز گذاشته است که دولت تلاش خود را کند در سال آینده که ۵ ماه آن دولت دوازدهم برقرار است و ۷ ماه آن را دولت سیزدهم بر سرکار می آید به طور میانگین بتواند ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند و مجلس به عنوان مانع صادرات بیشتر دولت تلقی و معرفی نشود.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه  اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در بررسی چارچوب های کلی بودجه ۱۴۰۰، با تصویب کاهش سقف فروش نفت از ۲.۳ میلیون به ۱.۵ میلیون، ۸۰۰ هزار بشکه در روز وابستگی بودجه به نفت را کاهش داد و پس از آن هم به دولت در تبصره یک حکم کرد تا منابع حاصل از فروش مازاد بر یک میلیون بشکه در روز را به صندوق توسعه ملی واریز نماید و اجازه برداشت نداشته باشد.

آینده بازار نفت ایران امیدوارکننده است

در این راستا سید حمید حسینی – سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به ایسنا گفت: بخشی از این مساله که آیا بازار کشش دارد و یا خیر بستگی زیادی به این دارد که ویروس کرونا تا چه میزان به اقتصاد جهانی آسیب وارد کند و اگر از واکسن استقبال شود و بتواند دنیا را ایمن کند، آمار و ارقام نشان می دهد که اواسط سال آینده پنج میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه به نیاز مصرف دنیا افزوده می شود.

وی با بیان اینکه حتما فرصتی ایجاد می شود که ایران بتواند میزان صادرات فعلی خود را که به اعتقاد بسیاری از شرکت های بین المللی اکنون حدود یک میلیون بشکه است افزایش دهد و بتواند یک میلیون بشکه دیگر نیز به میزان صادرات خود اضافه کند، اظهار کرد: بخش دیگر این مساله نیز ارتباط به این دارد که بایدن به برجام بازگردد البته حتی اگر آمریکا به توافقات نیز بازنگردد، بازهم این فرصت برای ایران فراهم خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی افزود: نبود ترامپ باعث می شود ترس و دلهره ای که از سمت ترامپ وجود داشته و یا پیگیری هایی که از سمت ترامپ صورت میگرفت وجود نداشته باشد، با این وجود مجلس احتیاط کرده اما  باید دید که آیا مجلس اجازه انتشار ۷۰۰ هزار بشکه اوراق سلف نفتی را می دهد چراکه اگر این مجوز صادر شود اتفاق خاصی برای کشور نمی افتد.

به گفته حسینی با کاهش فروش نفت مشکلات حل نمی شود و باید به طور ساختاری به دنبال حل مشکلات بود، اینکه تنها وارد بحث درآمدها شدند نمی تواند راهگشا باشد نقطه چالشی بخش هزینه ها است و باید دید مجلس برای این بخش چه تدابیری را لحاظ کرده است.

وی با اشاره به آینده بازار نفت ایران گفت: با حضور بایدن ممکن است چالش ها کمتر  شود و در کوتاه مدت اتفاقات مثبتی برای قیمت ارز بیافتد، بحث فروش نفت و روابط بین الملل بهبود می یابد و چالش های منطقه کم می شود، حتی پیش بینی می شود که جنگ یمن نیز خاتمه یابد.

به گفته وی رشد اقتصادی کشور وضعیت چندان بدی ندارد و در حوزه های کشاورزی و صنعتی اوضاع چندان بد نیست و بخش خدمات نیز زیر سایه واکسن کرونا می تواند خود را بازیابی کند تا اقتصاد کشور رشد مثبتی داشته باشد که می تواند از بی ثباتی جلوگیری کند و بازارهایی همچون بورس، کالا، طلا و ارز ثبات پیدا کنند و نگرانی های مردم کاهش یابد.

انتهای 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا