بورسبورس اوراق

چرا حال بورس خوب نمی شود؟

روند نزولی بازار سرمایه در هفته جاری درحالی ادامه داشت که برخی صاحب نظران معتقد بودند در هفته جاری و با کاهش ریسکهای سیاسی، ورق بورس برمی گردد و این بازار دوباره حرکت خود را بر مدار صعود آغاز می کند؛ اتفاقی که رخ نداد و همچنان سایه برخی اتفاقات سیاسی و تصیمات اقتصادی بر سر بازار سرمایه سنگینی می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس پس از اصلاح یا ریزشی که نقطه آغاز آن مردادماه بود و تا آبان ماه ادامه داشت، از چندی پیش حرکت نرم و آهسته خود را به سمت صعود آغاز کرده بود؛ به طوریکه شاخص کل از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صعود کرد. اتفاقی که باعث شد جرقه امیدواری به صعود شاخص کل تا کانال یک میلیون و ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار واحد نیز در ذهن برخی کارشناسان و سهامداران زده شود.

اما این اتفاق نیفتاد و شاخص بورس دوباره حرکت نزولی خود را آغاز کرد؛ به طوریکه به کانال یک میلیون و ۴۰۰ و سپس یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. این درحالی است که گزارش های ماهانه و سودهای محقق شده فصل پاییز شرکتها چشم گیر بودند و رکوردهای فروش برخی شرکتها در آذرماه ثبت شده است.

همچنین بخوانید

در این راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عوامل بیرونی روی روند حرکت بازار سرمایه تاثیرگذار است؛ از اتفاقات سیاسی گرفته تا تصمیمات اقتصادی. البته در هفته گذشته برخی دلیل روند کاهشی بورس را احتمال اتفاقات سیاسی به دلیل سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی می دانستند، اما با گذشت سالگرد، باز هم حال بازار خوب نشد و طی هفته جاری شاهد کاهشهای چشمگیر شاخص کل بودیم.

تاثیر تصمیمات وزیر صمت بر بورس

البته نباید تصمیمات علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) درمورد قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا را نادیده گرفت. اتفاقی که باعث حرکت نزولی سهم های بزرگ و لیدر بازار و ایجاد عدم اطمینان در سرمایه گذاری در بازار سرمایه شد. ماجرا از این قرار است که روز دوشنبه وزیر صمت دوباره موضوع قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا را مطرح و بر این موضوع تاکید کرد که قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS (کشورهای مستقل همسود) خواهد بود.

تصمیم وزیر واکنش های زیادی را از سوی بورسی ها و مجلس در پی داشت و باعث تشدید روند نزولی بازار در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شد. در این راستا قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد قیمت دستوری در بورس به ضرر میلیون ها سهامدار و تولید کننده است.

به گفته وی زمانی که یک کالا با قیمت ارزان‌تر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته می‌شود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه می‌شود، سهامداران این شرکت‌ها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان می‌بینند. این سهامداران با اعتماد به بازارسرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند.

همچنین بورس کالا صراحتا اعلام کرد این قیمت گذاری دستوری را اجرا نخواهد کرد و محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مصوبه وزیر صمت را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که قیمت گذاری دستوری جز ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور هیچ دستاوردی ندارد. تصمیم وزیر و کشمکش بین وزارت صمت و سازمان بورس باعث ایجاد هیجان منفی در بازار شد؛ به طوریکه آمارها نشان می دهد طی دو روز و پس از تصمیم وزیر مبنی بر قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، یعنی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، ارزش بازار سرمایه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان افت کرد.

درواقع باید گفت هرچند حال و هوای شرکتهای بورسی خوب و این بازار پذیرای سرمایه بیشتری است اما اتفاقات پیرامون باعث می شود ترمز صعود بورس کشیده شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا