بانکبانک و بیمهویدئو

چگونه چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟ + ویدئو

طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از امروز می‌توانند به صورت اختیاری فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند. در این زمینه لازم است تا صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک بدانند که چگونه می‌توانند چک را در این سامانه ثبت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در راستای اجرای تدریجی ضوابط قانون جدید چک که از ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید، یکی از ملزومات این قانون جدید ثبت فرآیندهای تایید و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد است تا تمام روند صدور و وصول چک در این سامانه ثبت و بر شفافیت این فرآیند افزوده شود.

پیش از این مقرر شده بود تا در آذر ماه امکان ثبت چک در سامانه صیاد فراهم شود اما به دلیل آماده نبودن آن و عدم فرهنگ‌سازی تا پایان سال به تعویق افتاد اما در این زمینه بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز ثبت اختیاری چک در این سامانه فعال می‌شود.

براین اساس تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با مراجعه به برنامک‌های کاربردی موبایلی (که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک)   منتشر می‌شود)، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند.

علاوه براین، دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت شده به نفع خود را از طریق برنامک‌های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تائید یا رد کنند.

همچنین، چنانچه دریافت‌کننده چک متمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی‌نفع جدید باشد؛ پس از تائید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای وی فراهم است.

با این تفاسیر، نحوه استفاده از برنامک‌های موبایلی برای صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک به شرح زیر است:

 نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامک‌های موبایلی

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده و با استفاده از سیم‌کارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

 نحوه استفاده گیرندگان چک از برنامک‌های موبایلی

گیرنده چک نیز می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیم‌کارت متعلق به خود، از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تائید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تائید و یا عدم تائید خود را اعلام کند.

پس از تائید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا