صنعت، معدن، تجارت

ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه باید اولویت نخست کشور باشد

دیپلمات اسبق کشور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته اولویت را در ارتباط اقتصادی با کشورهای اطراف خود قرار داده اند، گفت: امروزه ارتباط اقتصادی با کشورهای اطراف نه یک توانمندی بلکه نوعی الزام است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابوالفضل ظهره وند، دیپلمات اسبق کشور و کارشناس مسائل بین المللی اظهار کرد: ما با کشورهایی همسایه هستیم که از نظر جمعیت و ظرفیت های اقتصادی می توانند یک بلوک و منطقه تجاری را شکل دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته اولویت را در ارتباط اقتصادی با کشورهای اطراف خود قرار داده اند، افزود: امروزه ارتباط اقتصادی با کشورهای اطراف نه یک توانمندی بلکه نوعی الزام است.

همچنین بخوانید

ظهره وند نوع نگاه به جایگاه ایران در حوزه بین الملل و منطقه را در موفقیت ارتباط اقتصادی کشور موثر خواند و گفت: کشوری می تواند موقعیت آینده خود را تضمین کند که در عرصه رقابت اقتصادی سهم پایدارتری داشته باشد.

دیپلمات اسبق کشور انسجام درون ساختاری، مدیریت سیستماتیک و پایا و توجه به منافع ملی را از الزامات و زیرساخت های ضروری برای موفقیت در عرصه اقتصادی برشمرد و گفت: مهم تر و ضروری تر از همه اسناد بالادستی و شوراهای مختلف، وجود یک پیشران است که آینده ایران را ترسیم کند و همه دستگاه های ذیربط هم تحت الامر این پیشران باشند.

وی با انتقاد از صدور و ابلاغ بخش نامه های متعارض در سیستم اداری گفت: بسیاری از بخشنامه ها به نفع یک عده و به ضرر عده دیگر است و همین مسائل انواع فسادها را در اقتصاد رقم می زند.

ظهره وند با بیان اینکه بخش خصوصی هم درگیر مسائل سیاسی و امنیتی است، گفت: ما باید عناصری را به عنوان پیشران در این حوزه انتخاب کنیم که هم از نظر درک و فهم مسائل سیاسی و امنیتی در تراز ملی باشند و هم اینکه روحیه از خودگذشتگی داشته باشند.

کارشناس حوزه بین الملل با تأکید براینکه همه مشکلات اقتصادی تقصیر وزارت خارجه نیست، گفت: وزارت خارجه آن چیزی را اجرا می کند که به آن ابلاغ شود و لذا تا زمانی که این موضوعات درخواست نشود کاری نمی کند.

ظهره وند مطرح کرد: ما می توانیم از ۱۶ کشور همسایه، حداقل ۶ کشور را در یک گروه مشخص، سازماندهی کنیم و متناسب با واردات، صادرات انجام دهیم.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا