انرژی

چشم انداز احیای مصرف جهانی نفت رنگ باخت

محدودیتهای شدید کرونایی که در سراسر جهان برای مهار شیوع بیماری کووید ۱۹ به اجرا گذاشته شده، روی فروش سوخت تاثیر منفی داشته و چشم انداز بهبود تقاضا برای انرژی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را ضعیف کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاخص سخت گیری آکسفورد که عواملی نظیر ممنوعیت سفر و تعطیلی مدارس و محل کار را ارزیابی می کند، نشان می دهد اکثر اروپا اکنون تحت تدابیر شدید قرنطینه قرار دارد. قرنطینه سراسری فعلی انگلیس احتمالا تا اواسط فوریه ادامه خواهد داشت. دولت آلمان هم محدودیتهای قرنطینه را تا پایان ژانویه تمدید کرده در حالی که محدودیتهای رفت و آمد بین ۲۰ منطقه در ایتالیا تا ۱۵ ژانویه تمدید شده است.

طبق آمار شرکت تام تام، در نتیجه این تدابیر، ترافیک در لندن، رم و برلین اواخر دسامبر و اوایل ژانویه کاهش چشمگیری پیدا کرد.

همچنین بخوانید

محدودیتهای سفت و سخت در زمینه معاشرتهای اجتماعی و فعالیتهای کسب و کار در کالیفرنیا که پرجمعیتترین ایالت آمریکا و یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان است، ادامه دارد. بنا بر ترندهای جابجایی اپل، رانندگی در کل این ایالت روز جمعه ۱۵ درصد در مقایسه با ۱۳ ژانویه سال گذشته کاهش داشت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

ترافیک جاده ای در سانفرانسیسکو اندک مانده و رفت و آمد در نیویورک سیتی که اواخر سال گذشته نشانه هایی از بهبود داشت، به شدت کاهش پیدا کرده است.

موسسه BCA Research در گزارشی نوشت: این روندها بعید است در هفته های آینده به شکل قابل توجهی معکوس شوند و همه گیری همچنان چالش کلیدی برای تقاضا برای سوخت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ مانده است با این حال شدت آن کمتر از فصل بهار است.

تدابیر شدید قرنطینه روی فروش سوخت تاثیر گذاشته و طبق آمار رسمی، میانگین فروش به ازای هر جایگاه سوخت در انگلیس هفته گذشته ۲۱ درصد کمتر از هفته پیش از آن بوده که ناشی از فروش اندک در زمان کریسمس و محدودیتهای مربوط به ویروس کرونا بوده است.

بنا بر آمار آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی برای سوخت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به ۹۴.۷ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا شش درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. این آژانس در دسامبر پیش بینی کرده بود که تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در سطح مشابهی خواهد ماند.

در بحبوحه تجدید محدودیتها، آمار رسمی و صنعتی نشان داد که ذخایر بنزین آمریکا و اروپا در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم کلی فرآورده های نفتی که هفته گذشته به بازار داخلی عرضه شد، ۱۲ درصد کاهش سالانه داشت. مصرف بنزین آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۸.۰۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹.۳۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۱ اندکی بهبود پیدا کرده و به ۸.۷۶ میلیون بشکه در روز برسد.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هفته گذشته با اشاره به تجدید قرنطینه ها، پیش بینی خود از اوضاع بازار نفت در سه ماهه نخست امسال را مورد تجدید قرار دارد و دورنمای آن را ضعیفتر ارزیابی کرد.

اوپک هفته گذشته اعلام کرد شیوع نوع جدید ویروس کرونا و محدودیتهای فعالیتهای اجتماعی، ریسکهای نزولی بیشتری را برای بازارهای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده است. اکثر اعضای این گروه تولیدشان را در ماههای آینده ثابت نگه می دارند اما عربستان به صورت داوطلبانه تولیدش را به میزان بیشتری کاهش می دهد.

تحلیلگران بانک یو بی اس در یادداشتی نوشتند: اقدام عربستان سعودی نشان دهنده تمایل برای دفاع از قیمتها و حمایت از بازار نفت در بحبوحه نگرانیهای تقاضا به دلیل تمدید محدودیتهای رفت و آمد در اروپاست. اما اگر تقاضا به میزان کمتری کاهش پیدا کند، اقدام سعودیها به تسریع روند کاهش ذخایر نفت کمک خواهد کرد و در صورت اجرای برنامه های واکسیناسیون، مصرف در سه ماهه دوم بهبود پیدا می کند.

چین هم محدودیتهای بیشتری را در نزدیکی پکن اعلام کرده و شیجیاژوانگ که پایتخت استان هیبی است، خروج همه ساکنان از شهر را در راستای محدودیتهای کرونایی ممنوع کرده است. محدودیتهای جدید، ترافیک در این شهر را فلج کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال تقاضا در بسیاری از کشورها قوی مانده و رانندگی در برزیل، عربستان سعودی، هند و استرالیا رشد بیشتری در مقایسه با سطح پیش از شیوع ویروس کرونا داشته است. این احیا به خصوص در امارات متحده عربی قوی بوده است. در دوبی رانندگی در مارس و آوریل کاهش پیدا کرده بود اما هفته گذشته ۳۰۰ درصد بالاتر از شاخص مبنا بود که به رشد شمار گردشگران نسبت داده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا