امور زیربناییراه و ساختمان

عطش سیری‌ناپذیر سرمایه‌گذاری چین در آفریقا/ اتصال ریلی اقیانوس هند به دریاچه ویکتوریا با مشارکت پکن

تانزانیا و چین توافقنامه ریلی ۱.۳ میلیارد دلاری را به منظور اتصال بندر اصلی تانزانیا به کشورهای همسایه امضا کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از تی آر تی، تانزانیا و چین توافقنامه ریلی ۱.۳ میلیارد دلاری را به منظور اتصال بندر اصلی تانزانیا به کشورهای همسایه امضا کردند. این قرارداد شامل بخش پنجم راه‌آهن ۲۵۶۱ کیلومتری بوده که ساخت آن از سال ۲۰۱۷ شروع شده است.

 برنامه کلی توافقنامه این است که بندر دارالسلام در اقیانوس هند را به دریاچه ویکتوریا و در نهایت به بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روآندا و اوگاندا متصل کند.

به گفته وزیر حمل و نقل تانزانیا، شرکت‌های چینی قطعه ۳۴۱ کیلومتر بین شهر بندری مووانزا در دریاچه ویکتوریا و ایساکا در شمال غربی را خواهند ساخت. پیش از این شرکت ترکیه‌ای دو فاز این راه آهن به طول ۷۰۰ کیلومتر را ساخته بود.

نخست وزیر چین از این قرارداد بعنوان عامل تقویت روابط دو ملت یاد کرده است. البته شرکت‌هایی چینی درحال ساخت چندین پروژه بزرگ زیربنایی به ارزش تقریباً ۱۰ میلیارد دلاری در تانزانیا هستند.

براساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، کشور چین بزرگترین سرمایه‌گذار در آفریقا بوده که ۱۴۸ میلیارد دلار در راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها را در ازای تأمین نفت، مس و کبالت سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه‌های زیربنایی از طریق وام‌های گسترده دولت چین ساخته شده اما دادن این وام‌ها به کشورهای فقیر بدون بررسی توانایی بازپرداخت آن، برای پکن انتقادآمیز بوده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا