امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای صنعتی رسید

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور همچنین از آلودگی واحدهای صنعتی به این بیماری خبر داد و گفت: این موضوع دور از انتظار نبوده است کما اینکه پیشتر در این مورد هشدار داده بودیم.

همچنین بخوانید

سید بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۶ استان کشور درگیر این بیماری شده‌اند، گفت: از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ تاکنون در ۶ استان و ۱۳ کانون گزارش بیماری داشته ایم.

به گفته وی در استان مازندران ۳ کانون گزارش شده که دو کانون مربوط به پرندگان وحش و یک کانون بومی بوده، در اردبیل یک کانون مربوط به پرندگان وحش و در مرکزی نیز کانون گزارش شده که در تالاب میقان بوده است ضمن اینکه در تهران نیز در منطقه ملارد، این بیماری گزارش شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در یکی از روستاهای شهرستان ملارد به نام «قلعه سید» کانونی شناسایی شد که در آن حدود ۶۰۰ بوقلمون به صورت غیر مجاز نگهداری می‌شدند و یک مورد دیگر نیز در این شهرستان در شهرک جعفریه بود که حدود ۱۰ قطعه مرغ و خروس در یک خانه باغ نگهداری می‌شدند که دو تا سه مورد تلفات داشت و صاحب آنجا فوراً ما را در جریان قرار داد که نمونه گیری های انجام شده حاکی از وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این کانون بود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور همچنین از آلودگی واحدهای صنعتی به این بیماری خبر داد و گفت: این موضوع دور از انتظار نبوده است کما اینکه پیشتر در این مورد هشدار داده بودیم.

نقیبی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی ۵ واحد آلوده به این بیماری گزارش شده که همه این موارد در واحدهای صنعتی بوده است، گفت: چهار واحد مرغ تخمگذار و یک واحد مرغ مادر در استان خراسان جنوبی به این بیماری آلوده شده اند، همچنین گزارشی از روستایی اطراف سرپل ذهاب کرمانشاه داشتیم که در این کانون نیز ماکیان و بوقلمون نگهداری می‌شد و بلافاصله بعد از گزارش و تائید تشخیص بیماری عملیات معدوم سازی آن انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در جهان از نظر شروع بیماری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار حاد است، گفت: در اروپا اکثریت کشورها در این زمینه گزارش داشته اند که آخرین کشور سوئد بوده است، همچنین در ژاپن نیز وضعیت مطلوب نیست، در قزاقستان، واحدهای صنعتی به شدت درگیر شده بودند و حتی در کشورهایی مانند عراق و فلسطین اشغالی نیز گزارش‌هایی از آلودگی به این بیماری اعلام شده است. بنابراین هجوم سنگینی از ویروس را در سراسر دنیا شاهد هستیم.

مدیران واحدهای صنعتی از پنهان کاری خودداری کنند

نقیبی با بیان اینکه ما در اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی بر روی چند نکته همیشه به شدت تاکید می‌کنیم، گفت: کسانی که طیور خانگی و بومی نگهداری می‌کنند توجه داشته باشند که حتماً بین این طیور با پرندگان آزاد ارتباطی وجود نداشته باشد. دوم اینکه محل نگهداری طیور را حتماً ضدعفونی کنند تا اگر پرنده آلوده‌ای از آن منطقه عبور کرده و مدفوع آلوده در محل ریخته است، بی اثر شود. همچنین یک مطلب خیلی مهم که در سالهای گذشته نیز ما را آزار داده، خرید و فروش پرندگان به صورت دوره گردی بوده است که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری می‌تواند باشد و ما از مردم تقاضا می‌کنیم به هیچ عنوان از دوره گردان خریدی انجام ندهند.

وی تصریح کرد: همچنین کسانی که با تلفات غیرعادی و غیر متعارف در جمعیت طیور خود مواجه می‌شوند این موارد را حتماً در هر منطقه از کشور که هستند به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در واحدهای صنعتی، انتظار داریم مدیران واحدها و مسئولان فنی بهداشتی افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند و از پنهان کاری در این ارتباط خودداری نمایند چون اصولاً” سیر بیماری به گونه‌ای است که امکان پنهان کاری برای مدت طولانی را ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا