صنعت، معدن، تجارت

تولیدکننده آسانسور ورق فولادی را ۲ برابر گرانتر می‌خرد

رییس اتحادیه کشوری آسانسور گفت: ورق فولادی به عنوان ماده اولیه،در بورس با قیمت کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود، اما تولیدکنندگان به‌ناچار از بازار آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان تهیه می‌کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس ابریشمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال ۹۷ ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری در صنعت آسانسور داشتیم که امروز این نیاز به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ادامه‌داد: علیرغم فشارهای تحریم، امروز به داخلی‌سازی و خودکفایی ۷۵ درصدی در تولید قطعات این صنعت دست یافته‌ایم و مطابق برنامه ریزی انجام شده، دستیابی به ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری در این صنعت تا سال ۱۴۰۴ دور از دسترس نیست.

ابریشمی گفت: تولیدکنندگان صنعت آسانسور مشکلات زیادی دارند؛ به‌طور نمونه ورق فولادی یکی از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز ماست، این محصول در بورس با قیمت کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود، اما تولیدکنندگان به‌ناچار از بازار آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان تهیه می‌کنند.

وی افزود: همچنین استانداردهای ما در کشورهای همسایه و بازارهای هدف مورد قبول نیست، به همین دلیل تولیدکنندگان ناچارند برخی اقلام و قطعات را برای اخذ گواهی استاندارد مدنظرشان به دیگر کشورها ارسال کنند که وقت و هزینه زیادی می‌برد. از این رو انتظار می‌رود سازمان ملی استاندارد، استانداردهای موجود در ایران را به این بازارها بشناساند یا دفاتر استانداردهای خارجی را در کشورمان مستقر کند.

ابریشمی خاطرنشان‌کرد: این صنعت در صورت حمایت از سوی مسئولان، می‌تواند به جایگاه نخست تولید آسانسور در غرب آسیا دست یابد و علاوه بر آن در صادرات آسانسور کامل و قطعات وابسته، همچنین صدور نیروی فنی و خدمات فنی و مهندسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

تدوین ۱۰ استاندارد مربوط به آسانسورهای خاص

علیرضا سخاوت نائب رئیس اول اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته نیز در این جلسه گفت: امروز ۱۰ استاندارد مربوط به اجزا و آسانسورهای خاص مثل آسانسورهای با کاربرد آتش‌نشانی در کشور در دست تدوین است.

وی افزود: اکنون بالابرهای حمل بار و مسافر در کشور بدون متولی مانده‌اند و هیچ نظارت کیفی و ایمنی بر آنها وجود ندارد. با این حال به درخواست سازمان ملی استاندارد، تدوین استانداردهای مربوط به این بالابرها در دستور کار است.

این مقام صنفی، همچنین از تدوین استانداردهای مربوط به آسانسورهای ویژه معلولان و جانبازان خبر داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا