انرژی

عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه نفت قشم آغاز می شود

مدیرعامل پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم گفت: عملیات پیش راه اندازی بزرگترین پالایشگاه قیر کشور زیر مجموعه گروه گسترش انرژی پاسارگاد بدون حضور لایسنسور خارجی و تنها با اتکاء بر توان مهندسان داخلی روز پنجشنبه هفته جاری(۲۵دی ماه) با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم محمودی با اشاره بر تکیه بر توان مهندسان و سازندگان تجهیزات داخلی دراین پروژه تاکید کرد: این پالایشگاه با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه ریزی شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه در حال اجراست.

به گفته وی تا کنون در جهت اجرای این طرح حدود ١٣۵میلیون یورو منابع ارزی هزینه شده که ازاین میزان ۸۵ میلیون یورو متعلق به صندوق توسعه ملی و مابقی از سوی گروه گسترش انرژی پاسارگاد تامین گردیده است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم اظهار کرد: تا کنون در جهت اجرای این طرح مبلغی حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت ریالی هزینه شده است.

محمودی تولید نهایی این پالایشگاه را در پایان بهره برداری از یک فاز مذکور معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک دانست و افزود: رایزنی‌ها جهت اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات این محصولات و البته فروش بخشی ازاین میزان تولید در داخل کشور پس از ایجاد واحد بسته بندی صورت گرفته است.

وی روش صادراتی قیر را به صورت مذاب و از طریق کشتی های مخصوص دانست و گفت:  طرح های توسعه ای در خصوص این پالایشگاه مطرح است که احتمالا با تعریف فاز ۳ و تبدیل نفت خام سبک تولیدی به فراورده های پائین دستی سعی بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور خواهیم داشت.

مدیرعامل پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم ضمن اشاره به احداث اسکله در دست ساخت برای واردات خوراک و صادرات و همچنین تامین آب ،برق، بخارتوسط شرکت قشم مولد، به توانمندی سازندگان و پیمانکاران داخلی و ظهور این توانمندی‌ها دراین پالایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: مراحل ساخت و اجرای این پروژه عمدتا توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی صورت گرفته؛ به نحویکه ۶۰درصد از تجهیزات مورد استفاده دراین پالایشگاه توسط سازندگان داخلی طراحی و ساخته شده است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا