انرژی

کاهش ۴۰ مگاواتی مصرف برق با تعطیلی ادارات سه شهر استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: با تعطیلی ادارات ، ۴۰ مگاوات در مصرف برق استان صرفه جویی شد.

محمد اله داد ۲۲ دیماه در جلسه تداوم انرژی با صرفه جویی در مصرف برق و گاز با تاکید بر اینکه انرژی در ایران ارزان است، افزود: هر کیلووات برق در کشور حدود ۱۰ سنت، معادل دو هزار تومان است و در استان مرکزی به قیمت ۱۰۰ تومان فروخته می شود و حتی برای برخی صنوف نیز بخشودگی ۱۰۰ درصدی لحاظ شده و همین قیمت ارزان انگیزه مدیریت مصرف را سلب کرده است.

وی گفت: در تابستان مشکلات بسیاری در حوزه مصرف و تامین برق وجود دارد، اما امسال در زمستان هم با توجه به کاهش گاز مورد نیاز نیروگاه ها، تامین برق با چالش روبرو شده و از طرفی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلووات ماینر به صنعت برق اضافه شده و مصرف را افزایش داده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به اینکه امروز اعلام شد که هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد که یا باید مدیریت شود یا باید قطع برق داشته باشیم، اظهار کرد: در زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش مصرف برق در استان مرکزی رقم خورده که کم سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: مسلما بخشی از این افزایش مصرف نویدبخش افزایش تولید و فعالیت صنایع است، اما به هرحال افزایش مصرف انرژی مانند برق خوشایند نیست.

اله داد با بیان اینکه استفاده از گاز نیز بدون آلایندگی نیست، اما نسبت به دیگر سوخت ها آلودگی کمتری دارد، گفت: زمانی که نیروگاه بر مدار استفاده از سوخت مایع قرار می گیرد، برای هرکیلووات ساعت تولید برق ۹۰۰ گرم آلودگی تولید می کند و با توجه به اینکه نیروگاه های کشور بزرگ هستند و سوخت فسیلی مصرف می کنند، افزایش مصرف دو گانه در حوزه گاز و برق باعث کاهش سهمیه گاز مورد نیاز نیروگاه ها شده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و به جهت کاهش میزان مصرف برق در استان، مکاتبه به جهت قطع برق مصارف غیرضروری مانند روشنایی پارک ها و فضای سبز که این روزها کمتر استفاده می شود، انجام شده است که از ابتدای هفته این قطع برق صورت گرفته است، همچنین با هماهنگی راهداری استان مرکزی، مقرر است که روشنایی راه های بین شهری در نقاط غیر مه گیر و غیرخطرناک کاملا خاموش شده یا روشنایی ها یک در میان خاموش شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به برگزاری مانور از روز پنجشنبه هفته جاری در استان گفت: به جهت مدیریت مصرف، مانوری به منظور کنترل مصرف برق ادارت، بانک ها، دانشگاه ها و … برگزار می شود تا میزان مصرف به حداقل برسد، میزان مصرف مشترکان براساس سقف مصرف ارزیابی می شود و تلاش می شود بدون اخلال در کار تولید، مصارف غیرضروری و غیرقانونی تحت کنترل درآید، همچنین در برنامه است که برق های غیر مجاز در نقاط مختلف استان رصد و کنترل شود.

وی بیان کرد: متاسفانه این روزها با پارادوکس مواجه هستیم، از طرفی با توجه به شیوع ویروس کرونا به دلیل تهویه هوا در خانه و اماکن مختلف پنجره ها باز گذاشته می شود و از طرفی به دلیل آلودگی هوا باید پنجره ها را بست و همین باز بودن پنجره ها میزان مصرف گاز را افزایش داده است. امیدواریم که مردم همکاری بالایی در بحث صرفه جویی و مدیریت مصرف داشته باشند.

اله داد با بیان اینکه امسال استان مرکزی در بحث خاموشی در تابستان، حداقل خاموشی را داشت، اما در حال حاضر نیازمند همکاری همه جانبه در مصرف برق هستیم، گفت: عمده مصرف برق استان در حوزه صنعت و کشاورزی است که اگر این مصرف بالا رود آلودگی ها و آسیب ها متوجه مردم می شود. در حال حاضر ۴۲ درصد مصرف برق در حوزه صنعت، ۱۵ درصد کشاورزی، ۲۵ درصد خانگی و باقی مصرف در سایر بخش هاست.

وی افزود: در تابستان مشکل پیک وجود داشت، اما در حال حاضر، هدف سوزانده نشدن مازوت است و صرفه جویی در هر ساعتی می تواند کمک کننده به کاهش مصرف باشد. در زمستان امسال نیازمند همکاری مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، گفت: در روز گذشته با تعطیلی ادارات نسبت به مدت مشابه، ۴۰ مگاوات کاهش مصرف برق، صورت گرفته است و این مهم نشان می دهد که می توان کاهش مصرف برق را انجام داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا