انرژی

در جلسه بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس چه گذشت

جمعی از نمایندگان مجلس به همراه مسئولان مرتبط با آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جمع شدند و به پرسش و پاسخ در مورد علل آلودگی کلان شهرها پرداخته و راهکارهای مورد نظر برای کاهش آلودگی را ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جلسه بررسی علل آلودگی هوای تهران عصر امروز (دوشنبه) با حضور نهادها و دستگاه های مسئول در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری، سازمان استانداردسازی و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند و علل آلودگی هوای کلان شهرها را بررسی کردند.

همچنین بخوانید

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ابتدای جلسه اظهار کرد: حق طبیعی مردم است که از هوای پاک برخوردار باشند. مردم باید بدانند که چرا هوا آلوده است به همین علت این جلسه را تشکیل دادیم تا میزان قصور دستگاه های مختلف در پاک نبودن هوا را مشخص کنیم.

سمیه رفیعی با بیان اینکه نظارت مجلس بر اجرایی شدن قانون هوای پاک مهم است، در پرسشی از نماینده پخش و پالایش وزارت نفت گفت: وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ چگونه است؟

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به پرسش فوق گفت: مطابق مصوبه هیأت وزیران ما به وظیفه خود در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ در پایتخت عمل کرده ایم. سازمان محیط زیست نیز پایش های خود از این مهم را انجام داده است. وزارت نفت ۸۵ درصد تأییدیه سازمان محیط زیست در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ را اخذ کرده است. به همه تعهدات در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ عمل شده است.

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت افزود: در مصوبه هیأت وزیران بندی مبنی بر توزیع بنزین یورو ۵ وجود ندارد. در مورد گازوئیل نیز در همه کلان شهرها گازوئیل یورو ۴ توزیع می شود. حتی در حومه شهر تهران نیز از همین نوع گازوئیل استفاده می شود. در بعضی موارد از مُر قانونی نیز بیشتر عمل کرده ایم مثلا در شهر اصفهان دو برابر میزان مصوبه هیأت وزیران گازوئیل یورو ۴ توزیع می کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پرسشی دیگر از نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت مطرح کرد: وضعیت قسمت منتهای باک خودروها با کدام دستگاه است؟

نماینده بهینه سازی مصرف سوخت گفت: مسئولیت باک خودروها با سازنده خودروها بوده و وزارت نفت هیچ دخالتی در این موضوعات ندارد. مسئولیت اصلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

همچنین نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلودگی هوای عسلویه چگونه است، گفت: من مسئول آلودگی هوای عسلویه نیستم لطفا سوالاتی مطرح کنید که به بخش بهینه سازی مصرف سوخت وزارت نفت مربوط باشد.

وی همچنین در پاسخ به انتقادی در مورد مصرف مازوت در کلان شهر گفت: پاسخ به این پرسش نیز در حیطه کاری ما نیست. ما در نوع سوخت و ترکیب سوخت هیچ دخالتی نداریم. وظیفه ما میزان مصرف سوخت است. پرسش هایی در مورد کیفیت مصرف سوخت باید از دیگر نمایندگان و نهادها مطرح شود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا