امور زیربناییراه و ساختمان

پیمانکاری شدن راهداری مملو از فساد است/ نتیجه برون‌سپاری راهداری مواجه با ویرانه‌ای از راه‌ها بود/ ۶۰ درصد ماشین آلات راهداری فرسوده هستند

وزیر راه و شهرسازی گفت: راهداری تصدی‌گری نیست که بتوان پیمان‌سپاری کرد که یک بار این تجربه را داشتیم که کار به پیمانکاران سپرده شد و مملو از فساد بود و نتیجه آن امروز این است که با ویرانه‌ای از راه‌ها مواجه بودیم که البته از سه سال گذشته توانستیم وضعیت آ‌رامی را داشته با شیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در صحن علنی مجلس در جلسه پاسخ به سوال نمایندگان با اشاره به موضوع درخواست خروج شغل راهداری از تصدی‌گری اظهار داشت:‌ مجموع نیروی انسانی که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال است به ۲۰ هزار نفر می‌رسد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد نیروهای شرکتی هستند که به اصطلاح به  آنها نیروهای حجمی یا قراردادی می‌گویند.

وی افزود: این افراد با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور به ویژه در شرایط و اقلیمی کمه با بارش‌های نقطه سنگین موجه هستند در طول سه سال گذشته دوران سخت را تجربه کردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نیروها مسئول نگهداری از ۲۱۷ هزار کلیومتر جاده برون شهری هستند که ۳۵ هزار کیلومتر از آن راه‌های شریانی محسوب می‌شوند که به صورت هفتگی ۱۰ میلیون تن بار و ۱۱ میلیون تردد خودرویی دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین این افراد در ۲۱۷ هزار کیلومتر راه برون شهری مشغول نگهداری از ۳۰۰ هزار پل کوچک و بزرگ و هفت هزار پل بزرگ همچنین ۲۰۰ کیلومتر تونل بلند پنج هزار کیلومتر روشنایی جاده‌ای هستند.

اسلامی با بیان اینکه راهداران و راهبانان یک کار حاکمیتی مستمر را بر عهده دارند ادامه داد: در سال‌های گذشته به موجب قوانین و مقررات به ویژه بعد از ا دغام بخش راهداری دچار مشکلات زیادی شد که منشا آن محسوب شدن این شغل در بین مشاغل تصدی‌گری است.

اسلامی گفت: این تعداد نیروی انسانی با این وضعیت استخدامی با نه هزار دستگاه انواع ماشین آلات در بسیاری از مسیرهای با شرایط اقلیمی سخت مشغول به کار هستند.

اسلامی با اشاره به ریزش نیروهای متخصص در بخش راهداری اظهار داشت: نیروهای راهداری دارای تخصص‌های متعدد هستند که با ریزش نیروهای خبره که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و عدم رویش نیروهای جدید متخصص، امروز وارث این وضعیت هستیم و نیاز داریم که مجلس به ما کمک کند تا شغل راهداری از تعریف تصدی‌گری خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راهداران باید با قرارداد مستقیم با سازمان راهداری مشغول به کار شوند گفت: در حال حاضر با این وضعیت دچار مشکلاتی هستیم و نگاه به شغل راهداری باید نگاهی تخصصی و حاکمیتی باشد.

اسلامی گفت: راهداری تصدی‌گری نیست که بتوان پیمان‌سپاری کرد که یک بار این تجربه را داشتیم که کار به پیمانکاران سپرده شد و مملو از فساد بود و نتیجه آن امروز این ا ست که با ویرانه‌ای از راه‌ها مواجه بودیم که البته از سه سال گذشته توانستیم وضعیت آ‌رامی را داشته با شیم.

اسلامی ادامه داد: از ۲۰ هزار کیلومتری که باید بهسازی انجام می‌شد تا به امروز ۱۰ هزار کیلومتر با محدودیت‌های سنگنین اعتباری بهسازی کردیم.

اسلامی در مورد تجهیز ماشین آلات راهداری اظهار داشت: در مورد تامین ماشین آلات راهداری؛ در حال حاضر ما ۹ هزار ماشین راهداری در هزار راهدارخانه داریم و بسیاری از این راهدارخانه‌ها با کمبود ماشین آلات نگهداری راه‌ها مواجه هستند.

وی ادامه داد: ما نیاز مبرم داریم تا مجلس در بحث تامین مالی ماشین آلات کمک کند. باید توجه داشت که این ۹ هزار ماشین آلات نیز شرایط غیرقابل قبولی دارند و بیش از ۶۰ درصد آنها فرسود و یا سن بالای ۲۰ سال دارند و نیاز به جایگزینی دارند، البته پیش از این قراردادی با هپکو داشتیم تا حداقل ۶۰۰ دستگاه را تهیه کنیم که با دلایل گوناگون محقق نشد.

اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با سازمان‌دهی، تعیین تکلیف و نوسازی ماشین‌آلات یکبار برای همیشه وضعیت نگهداری و بهره برداری از راه‌ها را سامان دهیم. انتظار عاجزانه از نمایندگان مجلس داریم تا عنایت ویژه به وزارت راه و شهرسازی داشته باشند و با راه‌های ایمن رضایت مردم در اوج باشد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا