صنعتصنعت، معدن، تجارت

استقرار شرکت‌ های دانش ‌بنیان حوزه خودرو در شهرک تخصصی کاوش

معاون آموزش، پژوهش و فناوری، از آماده سازی شهرک “کاوش” به عنوان شهرک فناوری‌های پیشرفته خبر داد و گفت: در این شهرک کلیه شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه و ساخت قطعات مستقر خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، دکتر برات قبادیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در کشور نواحی چون “سیلکون ولی” و “سایبرجایا”ی مالزی نداریم و این در حالی است که هر کشور چنین نواحی و طرح‌هایی را دارد و معمولا این نواحی هستند که کشورها را در توسعه فناوری خاصی معروف کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت چنین نواحی در کشور، اظهار کرد: از این رو، این طرح در دستور کار قرار دارد. این طرح مصوب نشده است.

قبادیان با اشاره این که به وزارت “صمت” فعلی از ترکیب وزارتخانه‌های صنایع سنگین، معادن و فلزات و بازرگانی است؛ از این رو در برنامه‌های ما است که کل حوزه پژوهشی و تحقیقاتی و آموزشی این سه حوزه به صورت یک زنجیره دیده شود و اقدام به توانمندسازی نیروی انسانی کنیم.

قبادیان ادامه داد: بر این اساس درصدد هستیم که در شهرکی این برنامه را اجرایی کنیم.

معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام خبرهای خوشی از این معاونت در روزهای آتی خبر داد و در این باره توضیح داد: ما شهرکی در نزدیکی کرج به نام شهرک “کاوش” داریم و بنا داریم این شهرک را به شهرک فناوری‌های پیشرفته خودرو تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه این شهرک آماده فعالیت است، یادآور شد: با این اقدام کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه خودرو و قطعات مربوط به آن فعال هستند، در این شهرک مستقر شوند.

قبادیان اضافه کرد: حوزه قطعات خودرو نزدیک به ۳ میلیارد دلار ارزبری دارد و با توجه به نیازی که کشور دارد، می‌توان این طرح را اجرایی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نسبتی میان تعداد جمعیت و خودروها وجود دارد، گفت: گفته می‌شود در ژاپن هر دو نفر یک خودرو دارند، ولی در ایران هر ۸ نفر دارای یک خودرو است؛ از این رو است که مشاهده می‌شود وقتی برای خرید خودرو ثبت نام می‌شود، حدود ۶ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که این تقاضا در کشور وجود دارد و ما باید به این نیاز به صورت مناسب پاسخ دهیم و ما معتقد هستیم که شهرک تخصصی و استاندارد را راه‌اندازی کنیم و کار آن را با تولید قطعات خودرو آغاز کنیم.

قبادیان اضافه کرد: با این اقدام از یک سو اشتغال دانش‌بنیان در کشور ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر شهرک کاملا تخصصی در این زمینه داریم و اعتباری برای صنعت کشور خواهد بود و اعتقاد دارم که اکثر نیازهای فناورانه را با استفاده از توان داخل برآورده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده خبرهای خوبی در این زمینه ارائه شود.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا