صنعت، معدن، تجارتمعدن

رشد جهشی ظرفیت سازی و تولید واقعی زنجیره فولاد بین سال های ۹۲ تا ۹۸؛ گندله اول شد،‌ کنسانتره سنگ آهن دوم

میزان ظرفیت سازی و تولید واقعی در زنجیره فولاد طی سال های ۹۲ تا پایان ۹۸ بین ۶۶ تا حدود ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایمیدرو با طراحی و اجرای استراتژی جدید و در راستای سیاست های کلان دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ توانست با مشارکت از بخش خصوصی و جذب سرمایه، رشد جهشی ظرفیت های تولید در این زنجیره را رقم زند. در بین زنجیره فولاد، گندله سنگ آهن با بیش از رشد ۱۱۶درصدی بیشترین جهش در ظرفیت سازی را پیدا کرد. پس از آن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن با افزایش ۹۹.۷درصدی، در جایگاه دوم ظرفیت سازی قرار گرفت.

در مدت مورد بررسی، ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن از ۲۸.۷ میلیون به ۵۷.۶ میلیون تن رسید و تولید این ماده معدنی از ۲۳.۸ میلیون تن به ۴۷.۳ میلیون تن ارتقا یافته است. این امر به مفهوم رشد ۹۹.۷ در ظرفیت سازی و ۹۸.۶درصدی در تولید کنسانتره سنگ آهن است.
گندله سازی
در همین حال ظرفیت تولید گندله سنگ آهن رشد ۱۱۶.۵درصدی را کسب کرد به طوری که از ۲۲ میلیون به ۴۷.۶ میلیون تن ارتقا پیدا کرد و همزمان تولید آن نیز با افزایش ۱۰۰.۸درصدی از ۲۰ میلیون به ۴۱.۷ میلیون تن رسید.
آهن اسفنجی
از سوی دیگر ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز رشد نزدیک به ۸۰درصدی را تجربه کرد و از ۱۹.۶ میلیون به ۳۵.۳ میلیون تن افزایش یافت. همچنین تولید این محصول با رشد ۷۳.۶درصدی از ۱۵.۵ میلیون به ۲۷ میلیون تن رسید.

فولاد خام
در ظرفیت تولید فولاد خام (انواع شمش) نیز رشد ۶۶.۶درصدی را شاهد بودیم به طوری که رقم ظرفیت سازی آن از ۲۲.۵ میلیون به ۳۷.۵ میلیون تن رسید. از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ تولید فولاد خام از ۱۶.۱ میلیون به ۲۷.۲ میلیون تن رسید که نشان از رشد نزدیک به ۶۹درصدی دارد. طبق برنامه ریزی های انجام شده و بر اساس طرح های در دست اجرا، طی سال ۹۹ (تا پایان سال) نیز ظرفیت ها و تولید واقعی در این زنجیره بین ۳۱ تا ۶۷درصد رشد را کسب خواهند کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا